De Molen Mooi & Machtig Cognac B.A.

Äntligen lite regn! Hettan och den extrema luftfuktigheten som har varit de senaste dagarna har inte varit skönt alls. Men igårkväll kom det en massa åska och blåste bort allt! Idag är det regn och 14 grader. Riktigt skön omväxling. 

Så när vädret är tråkigt (men skönt) så är det inte läge för IPA tycker jag, då passar mer en stout eller lite barley wine. Oooch efter som jag har min förkärlek till barley wines så får det bli det. Då är frågan vilken flaska.. Efter en stunds funderande så kom jag fram till att eftersom jag ska till bland annat Nederländerna snart så kan jag ju ta en holländsk öl! 

När jag sen lägger ihop dessa faktorer så fick det bli en cognacslagrad barley wine på 17,4% från allas vårt holländska De Molen. Jag presenterar - Mooi & Machtig Cognac B.A.!


Jag gillar verkligen De Molens etiketter. Där finns all info om ölet som kan vara av intresse, och så är dom stilrena och snygga! Denna flaska är #278 av 624 från denna batchen, 33,3 EBC, 51,3 EBU, bryggd den 9 oktober 2009 och tappad  den 20 september 2010. Varför gör inte alla så här?

Ölet är iallafall mörkbrunt grumligt, lite åt det röda hållet. Ytterst lite brunt skum som försvinner på någon sekund.

Luktar cognac, charkuterier, rök och plommon. Mmm..

Ölet är smörigt och komplext med massor av smak! Cognac, rök, sherry, trä, russin, mjölkchoklad och honung. Alkoholen är stark (17,4%) och kommer efteråt på ett väldigt behagligt sätt. Värmande! Tur att man tog den idag och inte på en av de helvetiskt varma dagarna. 

Riktigt god iallafall! Dock så tror jag att den hade gjort sig bättre framför brasan i vinter, men den är kanonfin nu också.

Betyg; 8/10

Psst.. Första inlägget där jag inte skriver "#.." före ölen :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd