Chili con Carne med öl, kaffe och choklad

Jobbar kväll/natt denna veckan och slutar 01.00 så det är inte direkt tid för någon öl, tyvärr. Men mat måste man ju alltid ha! En rätt jag brukar slänga ihop snabbt och lätt är en helt vanlig svensk Chili con Carne, där kan jag kasta i lite jag vill som finns hemma. 
Helst skulle jag vilja göra en riktig chili i stil med den som Pelle från Allt om öl skrev om för en tid sen, men när tiden inte finnes så gör jag idag en budgetvariant inspirerad av Pelle's recept. 
Det finns inga exakta mått i receptet, jag brukar höfta in det jag tycker smakar gott.


Ingredienser; 
500 g nötfärs
1 stor gul lök
några klyftor vitlök
2 spansk peppar chili
2 spetspaprikor
tärnad bacon
Ugglarps Cabanossy
tomatpuré
vita bönor
krossade tomater
mörk choklad
ca 30 cl mörk öl, mitt val föll på Carnegie Porter
en halv kopp kaffe
kryddor, jag använde mig av kajennpeppar, paprika, chilipulver, Sweet Heat BBQ, spiskummin och röksalt.
salt och peppar

1. Tärna och hacka all korv, paprika, chili, lök och vitlök. Stek upp tills löken är mjuk men inte bränd. Lägg åt sidan.
2. Stek upp bacon i ca 30 sekunder. Tillsätt köttfärs och stek tills den är genomstekt.
3. Tillsätt korv, paprika, etc. Dvs det du satt åt sidan precis.
4. Häll över öl och kaffe och låt bubbla ihop en stund. 
5. Häll av tomatsåsen från de vita bönorna och häll i dom i stekjärnet. Tillsätt de krossade tomaterna, jag tog bara halva kartongen för mitt stekjärn är på väg att rinna över vid det här laget.
6. Krydda med kajennpeppar, paprika och vad du nu vill ha i.

Omnomnomnomnom.

7. Knäck i några rutor mörk choklad och rör runt så att den inte fastnar i botten.
8. Låt bubbla en stund, ca 30 minuter för min del.
9. Avnjut med bulle eller vad du gillar att ha till!

  
Lättlagat och riktigt mättande. En sån här sats ger flera matlådor till jobb med mat som man står sig länge på! Perfekt.

Kommentarer

Slusk sa…
Det där såg inte alls dumt ut.
Gottigottgott!
Kristopher sa…
Det blev inte alls dumt heller!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Inkokta tomater á la Camilla Plum