Gårdagen; Malmö Brygghus och Bishops Arms. #8, 9, 10, 11

Efter att ha värmt upp här hemma med min (ljuvliga) danska barleywine så bar det av mot Malmö. Första stoppet blev Malmö Brygghus. Första, men definitivt inte sista, gången jag var där. Det blir smårecensioner, hade inte tid att sitta och utvärdera varje öl i grunden.. Jag var ju trots allt tvungen att vara lite social också. Hursomhelst, här kommer det.


Riktigt mysig lokal och god öl. Den första jag drack var månadens öl, XPA.

#8 - Malmö Brygghus XPA, en extrahumlad pale ale på 5%. Jag saxar från hemsidan; "I denna extrahumlade amerikanska pale ale har vi inte ökat maltmängden i receptet utan enbart mängden humle, vilket i sin tur gör att XPA:n får högre beska (IBU) med bibehållen alkoholhalt på 5%." 


Lite halvmörk bärnstensfärg och grumlig öl, tjockt vitt skum som lämnar mycket rester på glaset.
Luktar blommor och citrus.

Mycket besk smak, men ändå frisk och fruktig. Relativt lättdrucken, men humlen sitter kvar länge i munnen. Helt okej, men ändå inte jättegod. 

Betyg; 5/10

***

Efter XPA'n tog jag en Cacaoporter. Denna har jag druckit tidigare och tycker att den är riktigt god. Det är roligt med den för att kakaon som tillsätts kommer från Malmö Chokladfabrik som ligger i samma byggnad som brygghuset. 

Tyvärr glömde jag fotografera den, men det finns en fin bild på hemsidan om inte annat. 
Ölet är svart som natten och skummet är riktigt tjockt och ljusbrunt.

#9 - Malmö Brygghus Cacaoporter

Väldigt mycket kakaodoft, jag känner även en del kaffe och en hint av tobak. Luktar riktigt gott.

Smakar även väldigt mycket kakao och lite kaffe. Små, små kolsyrebubblor.

Betyg; 7/10

***

Efter detta bar det av ner mot stan igen, till Bishops Arms på Gustav, där var som vanligt fullproppat med folk. Efter en stund när vi beställt så hittade vi till slut ett litet bord i ett rum längst bak. 
Den första ölen jag beställde var..

#10 - Mikkeller Green Gold, en IPA på 7%.

  
 Rödbrunt öl med tjockt skum som lämnar mycket rester. 

Luktar mycket humle och lite grape.

Mycket humlig och besk men ändå lite söt, smaken hugger tag i en. Smakar mycket amarillohumle. Helt okej även denna, men den blev ingen direkt favorit. 

Betyg; 5/10

***

Sist (och minst, bara 25 cl's flaska) ut är..

#11 - Smörpundet Porter (5%) från Nynäshamns Ångbryggeri.


Svart öl med mörkbrunt tjockt skum.

Luktar mycket kaffe, choklad, vanilj, rostad malt.

Smak.. Riktigt god! Oväntat lättdrucken dessutom. Jag trodde att den skulle vara tung men där hade jag fel. Smak av mörk choklad och kaffe. Rätt så isittande eftersmak, gott! 
Kvällens bästa!

Betyg; 8/10

Allt som allt en mycket trevlig kväll!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd