#13 - De Molen Hel & Verdoemenis Misto B.A.

En imperial stout från holländska De Molen på 12%, liten flaska på 25 cl. Jag kan säga att jag fick mig några överraskningar när jag drack den.


Överraskning nummer ett - genomskinlig flaska. Inget märkvärdigt egentligen kanske, men eftersom man är van vid mörkt glas och det var vax uppe vid kapsylen så antog jag att glaset var mörkt.

Överraskning nummer två - inget skum överhuvudtaget. Det kändes nästan som att hälla upp vin. Hur som helst, färgen var mycket mörk och skummet obefintligt. 

Väldigt fruktig doft för att vara en imperial stout. Jag känner dofter av mjölkchoklad, lakrits, trä och en del alkohol. Luktar lite fruktkaka. 

Mycket smak! Rätt så mycket alkohol, precis på gränsen till att bli för mycket för min smak, men den klarar sig med nöd och näppe. Trots den starka alkoholsmaken så tycker jag ändå att den är någonlunda mild och len i övrigt. Mörk choklad, salt lakrits och vinös sötma. Rostade eftertoner. Mycket gott!

Jag är glad att jag köpte två, så nu har jag en på lagring. Ska bli kul att se hur den förändras till nästa gång!

Betyg; 7,5/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd