En lördag i Göteborg del 2 - Öl på rummet och burgare på The Rover

Då så, efter uppvärmningen på Ölrepubliken begav vi oss som sagt tillbaka till hotellrummet. Mest för att lägga upp sakerna som damerna hade inhandlat, men vi passade naturligtvis även på att ta en öl.


Mikkeller Saison Sally. En saison som Mikkeller skapat hos De Prouf exklusivt för den smått fantastiska jourbutiken Kihoskh i Köpenhamn. Tyvärr tyckte jag inte att den var speciellt rolig. Rätt så klassisk munkänsla med stickig kolsyra och stort vitt skum. Ganska tam öl med jäst och apelsinskal. Hoppades på något häftigare, men men. Den var alltså inte dålig, men den var inte grym heller.

Vi hade ytterligare ett par öl med oss, men eftersom det bara fanns ett glas att tillgå så kände vi att vi lika bra kunde dra ner på stan istället. Det var även så att det började kurra lite i ölmagen och eftersom vi redan tidigare hade bestämt vart vi skulle äta så var det bara att hoppa på spårvagnen som gick 100 meter från hotellet rakt ner till Järntorget! Väl nere på Järntorget traskade vi ner till The Rover. 


Jag ville egentligen besöka The Rover i somras men hann aldrig med det så nu var det dags! Man har ju hört så jävla mycket gott om stället så förväntningarna var ganska höga. Mycket trevliga fatkranar till att börja med. Jag beställde in en Rogue Double Dead Guy Ale (som tyvärr var lite mesig tyckte jag) och Gripen körde på Evil Twin Södermalm Hipster Ale som hade världens häftigaste skum.


Sen kom maten, valet var inte svårt eftersom Balder har tjatat sönder oss om att vi måste äta Gustafsson på The Rover när vi är i Göteborg. Och ja Balder, den burgaren var riktigt bra. En fet burgare med västerbottenost, krämig coleslaw och hårt friterade potatisklyftor. Satt som en jävla smäck.

Mätta och belåtna var vi sugna på mer öl. Vi skymtade några Stone-öl i kylen och bestämde oss för att ta in en Stone IPA och en Stone Ruination IPA, två öl som jag hört mycket gott om. Hur var dom då? Jag har varit sugen på en ordentlig IPA/DIPA i flera dagar, men jag måste nog säga att Stones öl inte tillfredställde mitt begär. Båda var riktigt, riktigt bra med enormt mycket tallskog, men inte alls så fruktiga som jag var sugen på. Men den där tallskogen var brutal och det var ändå två riktigt bra öl.


Härefter satte vi kurs mot Ölstugan Tullen och senare Bishops Järntorget. Hörs imorrn!

Kommentarer

Anonym sa…
ska försöka komma ihåg alla ställen då det blir ett besök i Göteborg till sommaren ( några i familjen vill till Liseberg och andra "läs jag" vill till Rover ). Tack ännu en gång för en trevlig blogg.
Mvh Malt.P
Kristopher sa…
Gör så :) Rover rekommenderas varmt! Tror nog att du ska trivas bra där.
Tack själv!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd