En lördag i Göteborg del 1 - Ankomst och eftermiddagsöl

Som jag skrev häromdagen så har helgen spenderats i Göteborg. Bilresan upp var minst sagt regnig och vi hoppades allihop att vädret skulle lätta under eftermiddagen för det här var något djävulskt. Men våra böner besvarades och lagom till när vi rullade in till Systembolaget i Askim så bröt det upp och solen tittade fram, om än bara för en liten stund. Inom och handla lite öl från Dugges och sen ut i bilen igen för de sista kilometerna in till stan.

Vi letade upp vårt hotell, Arena Hotell, som låg 10 minuters gångväg från centralstationen och checkade in. Bilen ställde vi i världens trängsta garage och sen gick vi upp på rummet som var riktigt fräscht och fint för att starta resan med en Dugges Johannas Bästa Bitter. Riktigt trevlig öl måste jag säga. Hotellrummet var väldigt enkelt med en dubbelsäng, en TV och ett badrum, men allt var fräsch och rent, och för 700:- natten för ett dubbelrum var vi mycket nöjda.

Nu skulle damerna i sällskapet ut och shoppa så vi fick hänga med. Efter ungefär 10 minuter blev vi, föga oväntat, uttråkade och lämnade damerna för att själv bege oss ner till Bishops Plaza. Väl där insåg vi att det var en hel timme till öppning. Bummer. Men då kände jag igen mig sen jag och tjejen var där i somras och kom på att Ölrepubliken ligger ju inte alls långt därifrån! Och dom hade öppet!



Först ut blev Dugges Fuggedaboudit från fatet, en härligt välhumlad amerikansk brown ale som jag tycker blev en bra start på pubrundan. Väldigt lättdrucken dock. Under tiden som jag satt med denna gick Gripen all in och beställde in en Närke Stormaktsporter från 2008. Till en början var den alldeles för kall för att drickas, så vi hällde upp varsitt glas och lät det stå medan vi tog in en annan öl.


Sierra Nevada Kellerweis. En öl jag inte ens visste fanns. Vi satt där och ögnade genom ölmenyn en stund innan vi bestämde oss för denna, schysst pris på en öl ingen av oss testat tidigare och blev jävligt nyfikna på. Farligt lättdrucken kan jag säga. Väldigt frisk fruktighet som blandas med rätt så unken jäst. Rätt så trevlig öl, över förväntan för oss båda.

Ungefär vid denna tiden hade Stormaktsportern kommit upp i rumstemperatur och vi satt där och mös i vårt lilla hörn. Något av det första vi konstaterade var att den inte var SÅ bra som vi väntat oss. Visst var det en grym porter, helt klart över medelmåttet, men den var inte helt i topp. Något vinös med choklad, plommon, honung och lite kaffe. En riktigt angenäm start på kvällen.


När denna var uppdrucken mötte vi upp andra hälften av sällskapet och begav oss tillbaka mot hotellet. Men mer om det imorgon!

Kommentarer

Beer-naise sa…
Er pubbrunda var en helg för tidig. Vi är ett gäng som ska ner nu på lördag.
Kristopher sa…
Det är ni som är sena! ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd