Blindöl; rond 3

Rond tre. Nu blir det svårt. Gripen går ut ur rummet, häller upp ölen i våra glas och ger mig mitt. Jag sätter näsan till och tänker direkt, 'jävlar, det här var annorlunda'. Väldigt mörkt röd öl, nästan kolsvart men det finns ändå lite ljus som går igenom. Det luktar liksom rostat och så finns det någonting i både doften och smaken som jag verkligen inte kan sätta fingret på.

Jag gissar att det är en imperial porter, mycket på grund av att den inte var så tung och rostad på ett sådant sätt jag oftare känner i porters än i stouts. Det var en imperial stout, på förvånansvärt låga 8%. Lite tunn är den, men den är jävligt spännande. Jag känner alla de klassiska imperial stout-kännetecknen som rostat kaffe, mörk choklad och kanske en liten hint av vanilj. Men vad fan är det där extra som jag inte kan placera?


Johannesbröd. Ölen är Shorts Brew Imperial Carob Stout. Jag visste att han hade den hemma men den kom inte alls upp i tanken. Jävligt häftig öl och antagligen mer häftig än god, iallafall i mitt tycke. Smaken och doften jag inte kunde placera kan jag nu senare likna vid torkade örter. För övrigt är detta en one-off som Shorts gjorde 912 flaskor av 2007 och är nummer 6 av 13 ur deras MMVII Imperial Beer Series. Jag har en Imperial Soft Parade ur samma serie som väntar i skafferiet.. Blir nog trevligt.

Nu är det dags för mig att ge tillbaka. En öl jag egentligen haft alldeles för länge. Väldigt udda, söt och funky doft med gula äpplen. Smaken är väldigt söt och ganska trevlig faktiskt. Jag såg på Gripen att han inte hade en aning om vad han drack och han undrade om det inte var en cider jag hade prackat på honom. Så var det inte.


Lindemans Faro.. Faro är i stora drag en lambic där man tillsatt socker och bör helst drickas inom en månad efter bryggning, allra helst på plats nere i Belgien. Jag har aldrig druckit någon faro innan och jag kan tänka mig att många inte anser att denna är 'äkta', men vafan, någonstans måste man ju börja. Jag gillade den hursomhelst, trevlig sötma samtidigt som det fanns vissa lambicdrag i den.

Fortfarande 1-0 till Gripen. Snart blir det sista avslutande ronden innan vi stupar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd