Årets första Köpenhamnsvistelse

Igår var det dags för årets första, men långt ifrån sista, resa över sundet. Den främsta anledningen var som jag skrev häromdagen att Dropkick Murphys spelade på Vega, och även om jag inte lyssnar särskilt mycket på dom längre så är dom alltid fantastiskt bra live, och det är alltid trevligt att åka till Köpenhamn dessutom.

Kring 13-tiden hoppade jag och tjejen på tåget och i Malmö hoppade även Gripen och en annan god vän till mig på. Dagens första öl knäcktes under tågfärden som färdkost ihop med en påse Snyders.


The Bruery Saison Rue i plastglas på ett tåg. Sämre tågresor har man haft. Det är sannerligen en fantastisk saison, grymt fin kolsyra med apelsinskal och jäst, mums!

Vi landade i Köpenhamn strax efter klockan två och satte direkt kurs ner mot Fermentoren. Jag var där under premiären och måste säga att jag tycker att stället är riktigt schysst. Avslappnat, blandat folk och så jävla icke-pretto! I ölväg har dom 10 kranar med blandad öl och hur många flaskor dom har vet jag faktiskt inte, men det är ändå kranarna som är mest intressanta. Ungefär hälften av kranarna var deras egen öl och andra hälften var verkligen friskt blandad. Vi beställde in vars en öl, jag föll för Gänstaller Doppelbock som var enormt fruktig och söt, rätt så lagom att starta dagen med. Utöver den blev det bland annat Mikkeller/Three Floyds Boo Goop som var mycket humligare än vad jag trodde, men likväl värd ett köp nästa vecka.



Ett par öl till här sen gick vi ner till ett av mina favoritställen för att köpa öl med hem. Kihoskh! Jag har tidigare hyllat detta stället och jag gör det gärna igen. Vi lullade runt där inne i en halvtimme kanske, jag fick med mig några riktigt intressanta grejer.


Exakt vad jag fick med kommer i ett annat inlägg. På väg tillbaka mot huvudbangården för att låsa in ölen trillade vi också inom Ölbutikken och jag måste nog säga att denna gången hade Kihoskh roligare saker inne. Men men, några öl här och sen gick vi och låste in våra inköp.

Nästa stopp blev en snabbis inom Mikkeller Bar.. Det känns ju nästan som ett måste när man är i Köpenhamn liksom, plus att det var första besöket för min goda vän som var med. Även här hade man som vanligt några riktigt intressanta grejer på fat. Jag bestämde mig för ett litet glas av Grassroots Nighthawks at the Diner som jag föll för nästan enbart för namnet. Ni som lyssnar på Tom Waits vet varför! Ölen i sig var en rejält rostad stout med massor av trevlig humle. Bra val där av mig.


Vi kände oss lite stressade för vi hade en rätt lång väg att gå till nästa ställe. Nästa gång tar vi nog taxi. Nörrebro Bryghus! Jag tänkte skriva ett seperat inlägg om besöket här istället för det var helt enkelt så jävla bra. Jag har länge hållt Nörrebro som mitt favoritbryggeri i Danmark, och efter detta besöket kan jag bara höja det ännu mer till skyarna. Fantastiskt ställe och bryggeri. Men mer om det i ett senare inlägg!


Vi satt, som ni kanske har räknat ut, här ett rätt bra tag. Nu var det dags för ett ställe som Gripen inte besökt tidigare, och är ett av mina favoritställen för öldrickande, tillika det första ölstället jag gick till för seriöst öldrickande. Örsted Ölbar! Inte så våldsamt långt att gå från Nörrebro heller, snarare rätt så lagom så att man får i sig lite frisk luft mellan bägarna. Här tog jag en helt fantastisk öl. Ölen jag höll som en av de allra bästa på SBWF i höstas. Amager Bryghus Sinnes Series Gluttony! Löjligt bra öl! Rejält med humle och grym sötma som balanseras enormt fint i mitt tycke. Riktigt, riktigt bra.


Samtidigt delar Gripen och min andra vän på en De Molen/Flying Dog Bat Out of Hell.. Den var ju också förjävla bra. Jag minns att den släpptes i storflaskor på Systembolaget i våras, men det höga priset avskräckte mig. Nu ångrar jag det.

 Härefter hade klockan blivit så mycket som att det var dags att gå bort till Vega och dricka fulöl. En snabb kebab på en av Istedgades alla kebabställen, sen in och köpa vars ett 75 centilitersglas med Carlsberg Hof och bara njuta av bandet. Som sagt så kommer både inhandlade öl och en stor jävla hyllning till Nörrebro Bryghus. Fantastisk dag, som vanligt i Köpenhamn.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd