Årets första öl!

Ett par dagar in på det nya året knäcker jag årets första bärs. Som matlagningsöl dessutom. Jag blev plötsligt sugen på att öppna något, men visste fan inte vad! Det mesta jag har hemma är antingen lagringsprojekt eller så stora flaskor att jag helst inte vill dricka en själv eftersom jag ska köra imorgon bitti. Dessutom är jag lite trött efter jobbet så jag vill inte ha något megakomplext som tar flera timmar att dricka upp. En italiensk bocköl kanske? Morsan köpte ju med sig lite öl hem till mig från Wien för en tid sen och detta var en av dom som följde med.

"An excellent beer emerges from the great Peroni tradition - PERONI GRAN RISERVA. A prestigious clear double malt beer with an alcohol content of 6.6%: this beer is the result of a careful, scrupulous selection of the most noble qualities of aromatic hops, yeast and a spring variety of distichous barley named "cherie". Ingredients are chosen with great attention and the experience of long-standing brewers."

Oj vad dom får det att låta fancy. Peroni Gran Riserva!


Ölen är gyllene transparent med stor vit skumkrona. No surprise there.

Maltig doft med halm, kola, blött trä. Nästan ingen humle alls, mest malt, malt och åter malt.

Smaken är också, som väntat, väldigt maltig. Väldigt tysk! Även här en del halm och kola, lite trä, lite blommigt och ganska fräscht. Inget häftigt, inget komplext, inga konstiga smaker, men rätt schysst när man står och lagar mat. En precis lagom öl att starta året med.

Betyg; 6/10

God fortsättning på er!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd