Blindöl; rond 2

Efter första ronden var vi hungriga och slängde ihop lite mat, men under tiden tog vi nästa öl. Min tur att gissa.

Mörkt, mörkt brunt öl, nästan svart. Lite krämigt skum. Rätt så hårt rostat, välhumlat, sirap, beskt, choklad, alla smakerna sticker åt olika håll. Jag har ingen aning om vad jag ska gissa på. Först undrade jag om det var en julöl för jag tyckte att det fanns en viss julkrydda i den. Det känner jag mig lite bortgjord för nu i efterhand, men det är väl det som är det roliga med blindprovningar? Sen gissade jag att den hade en alkoholhalt på runt 7%. Det var fel. 10% är rätt. Sen gissade jag att det var en belgisk öl, och där hade jag rätt. Då kläcker Gripen att det är en hybridöl mellan två bryggerier. Jag frågar, 'Struise'? Ja. 'Stillwater'? Ja. 'Outblack'? Ja.


Fast jag fick nog inget poäng för den då vi kom så långt att han fick säga att det var samarbetsöl och att ölstilen var en hybrid mellan black IPA och belgian strong ale.

Vi käkar lite och delar en Oppigårds Indian Tribute, jäkligt trevlig IPA det där, och sen var det Gripens tur att gissa.

Han är ganska hemlighetsfull när han sitter där och funderar så jag är inte hundra på vad som försiggick inne i hans söta huvud, men det såg förvirrat ut. Ölet i sig är krämigt, mörkbrunt och doftar gott av plommon, fikon och russin. Chokladmalt säger Gripen. Mycket gott öl var vi båda överens om, även det finns en viss alkoholton som gör att det känns lite obalanserat. Lagrat är det iallafall. Är det en amerikansk öl? Nej. Var är det ifrån då? Sverige.. Sverige?! Han ger upp.


Hantverksbryggeriet Baronen 2008. Riktigt bra öl tycker jag, har en kvar i garderoben som ska sparas länge, länge. Jag tyckte att det var lite finurligt av mig att ta ytterligare en från Hantverksbryggeriet, hoho.

Fortfarande 1-0 till Gripen.

Kommentarer

Balder sa…
Vågade ni inte ringa för art fråga om en ordentlig blindprovning? Haha "är det en bitter?"

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd