Malmö Brygghus Beerssons IPA

En öl som släpptes på Systembolaget i Malmö för ett par veckor sen är Malmö Brygghus Beerssons IPA. Som jag har förstått det så är det en lite mildare variant av deras Beerssons Tok-IPA som jag tyckte var hur grym som helst när den fanns på fat inne på bryggeriet. Vi får se om denna är lika bra. För övrigt blev den en av årets första riktiga balkongöl, nu är det vår!


För det första - etiketten är verkligen inte snygg. Lite rolig kanske, men verkligen inte snygg, haha!

Ölen är klart gyllene/orange/aprikosfärgad med en vit skumkrona som hänger kvar ett tag.

I doften finner vi massvis med torkad aprikos och smörkola. Väldigt, väldigt söt doft och det är inte särskilt mycket humle alls. Dock så tycker jag ändå att det luktar gott, men inte vad jag väntade mig!

Smaken är mer humlad och rätt så rivig, men även här är aprikoserna och smörkolan dominanta som tusan. Utöver dom två så finner vi knäckebröd, exotisk frukt och en efterbeska som hänger kvar rätt länge. En väldigt lättdrucken IPA med bra munkänsla, inget extremt och inget som sticker ut till höger och vänster. En god IPA, helt enkelt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd