Fanø Imperial X-mas Porter (Kunstner Øl No. 1).

För en liten tid sedan så fick vi hem en beställning från Mads på Vinenes verden. Som vanligt mailade vi lite fram och tillbaka ang. lagerstatus och prisuppgifter innan vi lade beställningen. Mads passade på att rekomendera Fanø Imperial X-mas Porter (Kunstner Øl No. 1) som han sa var en riktig kanonporter. Jag är som bekant mycket svag för stilen, och med det priset kunde jag inte låta bli. Sedan dess att jag fick nys om det här ölet så har jag bara sett det nämnt fler och fler gånger, och alla är riktigt positiva! Jag börjar bygga upp riktiga förhoppningar för ölet. Dessutom så är det en massa "fuzz" på nätet om Viola sofia (Kunstner Øl No.2) , en imperial stout som är uppföljaren till detta ölet som tydligen också ska vara helt fantastisk. All denna hype har som sagt gett mig stora förhoppningar. Viola sofia får jag förmodligen prova på lördag, men nu är det Imperial X-mas porter som ska få all uppmärksamhet.

Vätskan är snyggt tjockflytande och bygger upp ett bra skum, riktigt snyggt i glaset! I doften hittar vi hårt rostad, nästan bränd malt, mjölk- såväl som mörk choklad och fruktigt kaffe .

Det är en härligt fyllig vätska som helt täcker munnen. Riktigt bra drag i smaken med återigen väldigt fruktigt men starkt kaffe med nästan lite svagt syrliga drag, toner av hårt rostad malt, massor med chokladnyanser, lite saltlakrits och en bra beska i avslutet av brända toner och lätt humlebeska. Att den är på 10% märks inte annat än på den härligt fylliga kroppen som så härligt bär upp alla smakerna.

Det här ölet var det fan bra tryck i! Betygsmässigt är det solklart en 9 av 10! Jag ser fram emot lördag!

Kommentarer

Johan sa…
Ett riktigt bra öl! Som jag förstod det så har Shaun Hill från Hill Farmstead varit med och bryggt det. Jag drack Viola Sofia förra året och det var bra om än inte riktigt lika bra som den här. Tror dock att det är ett nytt recept i år.
Gripen sa…
Åfan, det har jag missat! På Fanös sida stod det inget om det, men den var ju inte super informativ heller. Riktigt, riktigt gott var det ju oavsett.

Där ser man, jag hade fått intrycket att Viola Sofia skulle vara bättre. Även om det inte är bättre så ligger ju ribban jävligt högt så det kan fortfarande vara kanon, haha!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd