Uteserveringspremiär och mer i Malmö

Aah, en ledig måndag är ju inte fel alls. Jag jobbade bara halvdag på jobbet i lördags, sen vart jag för en gångs skull ledig både söndag och måndag så det blev ju nästan en långhelg. En jävligt bra helg har det varit måste jag säga. För er som följer oss även på facebook såg nog att jag var ute och käkade, mös i solen och drack en hel del trevlig öl i lördags kväll.

Uteserveringspremiären blev det! Och det på Bishops Arms Gustav i Malmö, solen var rätt stark och med extra värme från grisvärmarna så var lyckan total. Här fick jag i mig bland annat en specialbrygd från The Worlds Smallest Brewery. Det är några ur personalen från Bishops Gustav som har samarbetat med Alan Dugan och gjort en DIPA med 60 humlegiv på en timme, därav namnet 60 Minutes of Hops.


Jag tyckte att ölen var riktigt trevlig, stor beska med mycket blommor, tvål och grapefrukt. Det enda som saknades var att den nog skulle haft lite mer kropp för att bära upp alla smakerna, den var tyvärr lite för tunn tycker jag. Dock fortfarande en riktigt häftig öl och jag tycker att det är skitkul att se när svenska bryggerier vågar ta ut svängarna!

Det blev även en burk Westbrook IPA som jag verkligen tyckte var hur jävla grym som helst. Den smakade väldigt färskt, var riktigt snygg och god. Som att dricka kåda!


Härefter blev det käk på Pickwick Pub som jag aldrig besökt tidigare. En brittisk pub mitt i Malmö, precis bredvid Hansakompagniet. Inget massivt ölutbud, men det fanns en del kul. Mycket brittiskt naturligtvis, men även en del svenskt, några amerikanare och så såg jag ett par från Dieu du Ciel. Jag käkade en kycklingburgare och till den drack jag Sleepy Bulldogg från Gotland.

Jag gillade verkligen Pickwick och kommer definitivt att besöka puben igen, grymt mysig stämning, god mat och trevlig personal. När vi käkat färdigt så traskade vi bort till Nya Tröls som jag bara haft bra erfarenheter av sen tidigare, men denna gången var det inte alls så som jag mindes det. Först kommer vi in och ställer oss vid baren för att beställa en öl och blev bara förbisedda hela tiden. Tjejen som stod i baren tog bara emot andra besökare som stod och viftade med sina pengar i stort sett, även om det inte ens var särskilt mycket folk där. Sjukt irriterande, så jag gick in till den andra baren och stod där och väntade. Där var ingen alls bakom baren på en rätt bra stund, så jag gick tillbaka till den andra igen.

Där tänkte jag att jag lika bra kunde beställa två öl direkt eftersom dom inte verkade kunna hantera sina gäster.. Så jag beställde en Ruthless Rye från Sierra Nevada och en Ängö Ljuva Tider. Då fick jag svaret att man inte kunde beställa svensk öl i den baren utan man var tvungen att göra det i den andra. Men där var ju ingen, sa jag då och tjejen i baren påpekade att det var där minsann visst och om jag ville ha den ölen så fick jag gå bort dit och köpa den för hon kunde inte under några omständigheter göra det.

Jag sket i det och drack upp min Ruthless Rye istället, sen gick jag bort till den andra baren för att jag var verkligen sugen på Ängö. Som tur var så var den bartendern som stod där riktigt hjälpsam och trevlig, så jag fick upp humöret igen. Skönt! Snackade en stund med honom om just svensk öl och så köpte jag en Ljuva Tider och en Herrgårdsporter från Skebo.


Ljuva Tiders Ängöl är verkligen en helt suverän öl tycker jag. Smakrik, bitter och grymt mjuk och fin munkänsla. Herrgårdsportern var också riktigt trevlig tycker jag. Min första öl från Skebo var det och den gjorde mig sugen på fler. Mycket smakrik för att bara ligga på runda 5% någonting, massor av choklad och kaffe. Den går att beställa från och med idag på Systembolagets utökade service, så jag tycker att ni ska göra det! Dock kan man än så länge inte beställa något från Ängö då Diabolisk är slut och tydligen kan man inte beställa Ljuva Tider då den inte kan levereras över resten av landet, inte ens lådvis.. Fan, jag vill ha!

Nu började vi känna oss färdiga på Tröls och begav oss ner mot stan för att ta tåget hem. Det var en rätt bra stund innan tåget skulle gå så.. Bishops Savoy. Varför inte liksom? Samuel Adams Alpine Spring på fat var inte alls dumt. Fräsch och lättdrucken. Jag tror att den börjar dyka upp på Bishops lite här och var i landet så om ni ser den, prova gärna ett glas! Jag gillar!

Sista ölen för kvällen blev en Russian Roulette av Evil Twin/Omnipollo. Det har skrivits mycket om den här ölen på sista tiden och det är helt klart befogat. Dom har gjort en Black IPA och en ljus IPA, tappat upp dom på flaskor med samma etikett och när du köper en får du alltså inte veta vilken du köper - därav namnet. Grymt häftigt koncept!


Ölen då? Tja, vi köpte vars en och hoppades på att få en av var. Det fick vi inte utan vi fick vars en svart. Inte på något sätt missnöjda för jag tyckte att den var riktigt bra! Hårt rostat kaffe, mörk mörk choklad och rivig humle. Riktigt bra svart IPA tycker jag.

Sen blev det en kebab och tåget hem.. Vi hamnade även på en efterfest där det bara serverades fulöl så det var väl inte så mycket att orda om. Jag blev rätt så rejält bakfull igår iallafall. Nu blickar vi framåt mot nästa helg som jag är alldeles säker på att den kommer bli hur grym som helst. Jag och Gripen ska ha finbesök och dricka finöl, men mer om det får ni veta senare i veckan!

Kommentarer

Gyllenbock sa…
Schysst med uteserveringspremiär, får se när det sker i Stockholm.

Men vilken usel service på Tröls, sådant blir jag galen på.
Per Mörk sa…
Låter som en heldag i Malmö med massor av godbitar. Sugen blir man.
Kristopher sa…
Ja det har varit grymt bra väder i helgen! Iallafall här nere :)

Som tur var så var den andra bartendern hur trevlig som helst så jag återfick det goda humöret och hoppet om Tröls. Förhoppningsvis så var det bara en dålig kväll för tjejen i baren.
Anonym sa…
Jag var som turist i stan och råka hamn på bishop på gustav torg
men aldrig mer där riktig sur käring i baren men bra ölsortiment
tyvärr så räkte det inte till besökte ett ställe som låg off Green lion nu snackar vi service och sortiment så malmö dit ska jag igen

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd