Mikkeller Tiger Baby: Open Windows Open Hills

Vi var ju i Köpenhamn igår och handlade lite öl.. Oväntat va? Mest med anledning av att Ölbutikken släppte ett helg gäng häftiga vintage-öl från bland annat Chimay, Cantillon, Eylenbosch, Struise och Three Floyds, men utöver dom så kände jag ett rejält humlesug och var tvungen att handla med mig lite annat också. Därför stack vi ner till Kihoskh en sväng när vi var klara på Ölbutikken, och det var där jag hittade denna lilla pärlan!

Så i väntan på inlägget om snabbturen till den danska huvudstaden så kommer här en liten recension.. Ölen är gjord av Mikkeller till bandet Tiger Baby släppte sin tredje platta med namnet Open Windows Open Hills och är en american pale ale på 5% bryggd med bland annat havre, mango och passionsfrukt. Jag har druckit ölen ett par gånger tidigare och den växer bara mer och mer på mig, och börjar nu bli lite av en favorit.

Mikkeller Tiger Baby: Open Windows Open Hills!


Skitsnygg etikett! Ölen är grumligt orange, påminner lite om fruktköttet på en papaya. Vit skumkrona som försvinner rätt så snabbt och lämnar fina rester på glaset.

Doften är helt fantastiskt frisk, söt och alldeles ljuvlig i mitt tycke. Passionsfrukt och mango är verkligen framstående, men även grapefrukt och andra citrusfrukter kommer fram.

Ölen är väldigt smakrik, söt och fruktig samtidigt som beskan kommer fram rätt så rejält i efterhand. Mjuk och fyllig munkänsla, så den är inte så lättdrucken som man hade kunnat tro på 5%, men jag sitter gärna med denna en stund. Även här finns massvis med passionsfrukt och mango, citrus och lite persika. Onekligen en riktigt bra öl som jag mer än gärna dricker många gånger till. En favorit.

Betyg; 8/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd