Stockholm, första dagen och första delen; SBWF 2011!

Då sitter man här i sin ensamhet med en Gustafs Finger från Dugges och reminiscar över vistelsen i vår onekligen vackra huvudstad. Det här kommer bli ett långt inlägg, så jag delar nog upp det i två. En riktigt bra resa ihop med riktigt trevliga pågar och massor av riktigt grym öl. Mina tafatta försök att återberätta resan kommer antagligen inte göra den rättvisa, men vi gör ett försök ändå!

Jag tar med mig två goda vänner och landar på Arlanda kring 11-tiden och tar sen expresståget in mot stan och möter upp Balder och Henning från Ölrådet samt Gripen. Expresståget är verkligen galet smidigt. 20 minuter, poff! Väl inne i stan går vi en omväg för att hitta hotellet, men som Balder beskrev de flesta avstånden i Stockholm; det är inte så långt.

Efter en stund så hittar vi iallafall hotellet, checkar in och sitter på rummet en stund och snackar skit, för att sen gå ner och äta lite lunch och sen ta närmaste taxi ner till Nackastrandsmässan som vi landar på kring 14-tiden. Vi bräkiga skåningar stormar in och letar upp våra pressack, vi fick nämligen komma in lite tidigare än den egentliga öppningstiden. Men det var redan mycket folk kan jag säga. Och mycket öl, ja jävlar. Exakt vilka öl som dracks tänker jag inte skriva här, utan jag tar bara upp dom jag tyckte var allra bäst.

Vi går en runda och fastnar ganska snabbt hos Brill & Co. Det är rätt svårt att inte fastna där. Faten var väl kanske inget att hurra över, men jag skymtade en hel del storheter i kylarna. Cigar City, Mikkeller, The Lost Abbey, Nögne Ö, Alesmith, Southern Tier, för att nämna några. Härifrån fick vi i oss bland annat The Lost Abbey Cuvée de Tomme och Mikkeller/Cigar City Nielsbohrium, båda riktigt bra öl.


Klockan 15 skulle vi på Ölbloggarträffen som Johan från Portersteken styrt ihop, men vi hann ändå med en liten runda till i lokalen. Vi slirar runt en stund och landar längst ner i lokalen där bland annat Amager, Djävlebryg, Black Rooster och Raasted huserar. Väl där dricker jag bland annat en av mässans absolut bästa öl - Amager The Sinner Series Gluttony. En riktigt välgjord DIPA med en explosion av humle i munnen. Som om någon tar en påse exotisk frukt och slår dig på käften, ungefär.



Här nere hittar vi även Brekeriet och TWC Dryckesutbildning. Hos TWC fanns där en hel del fina grejer, t.ex. Det Lille Bryggeri, Xbeeriment och Three Amigos. Litet bås, men väl värt ett besök! Ni som går dit får för allt i världen inte missa Xbeeriment Black Force One Bourbon. Herregud vilken öl.

Klockan slår 15 och vi är på tidigare nämnda Ölbloggarträff i lite mer än 1½ timme. Det finns flertalet andra bloggar som skriver rätt mycket om detta, och eftersom dom skriver om det bättre än vad jag kommer kunna göra så överlåter jag det till dom. Ölsvammel har nämnt det, likaså Ofiltrerat och jag vet att Ölrådet kommer göra en kanonfin rapport därifrån, så jag går vidare direkt.


Riktigt roligt att träffa alla ölbloggare och få ansikte bakom texten. Väldigt givande träff och jag hoppas och tror att det kommer bli något riktigt bra utav detta. Tack än en gång, Johan!

Vad händer sen? Stay tuned för del två..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd