Stockholm, andra dagen och första delen; För/eftermiddag

Dag två. Jag får väl erkänna att jag är ganska sliten när jag vaknar 08.00 och inte kan somna om, utan ser att Balder också vaknat och drar ner och käkar frukost istället. Gripen och Henning sover fortfarande. Efter det lite skitsnack och en dusch, sen beger vi och mina två andra vänner som följde med upp oss ut i Stockholmsmorgonen. Gripen och Henning sover fortfarande.

Vi ska handla skor, vilket håll ska vi gå? "Det är inte så långt ändå." Känner ni igen det? Vi går fel. Eller ja, fel och fel, man kanske ska säga att vi fick se lite mer av stan istället! Men jag få väl erkänna att det var ganska uppfriskande att gå en runda, det funkar ju rätt bra som bakiskur dessutom. En kopp kaffe på detta? Waynes levererar. Gripen och Henning sover fortfarande. 


Nu börjar klockan närma sig lunch och ja, vi är ju på semester så, öl? Väl nere i stan hittar vi Belgobaren där vi beställer varsin öl och slår oss ned på uteserveringen. Mitt val föll på en Chouffe Dobbelen IPA Tripel från fatkranen som såg ut som kloakvatten, men smakade desto bättre! Gripen och Henning sover fortfarande.


När vi suttit och myst där en stund ser vi att Balder kommer ut med en bricka. Vad har han nu hittat på? På brickan finner vi fyra glas och två flaskor öl. Inte vilka öl som helst dessutom. Två tunga jävla imperial stouts. De Molen Black Jack och Black Isak, specialbryggda för Belgobaren, Jack efter ägaren och Isak efter hans son. Jag blev minst sagt sprallig när jag såg dessa. Vi väcker Gripen och Henning.



Jävligt häftiga öl, tjocka som olja och komplexa som satan. Vi började med Black Jack som var maffig och full av mörker och kaffe. De Molen vet var dom gör. Black Isak var om möjligt ännu bättre. Bra start på dagen? Jag tackar Balder ödmjukast för detta.

Nu skulle två av karlakarlarna i sällskapet handla skor så det blev alkoholfritt i någon timme, sen kom de två utvilade herrarna Gripen och Henning ner i stan och mötte upp oss för lunch. Valet föll på Bishops Vasagatan och det tycker jag var ett bra val. Mässburgaren var helt enkelt jättegod, och till den en Nøgne Ø Wit. Men nu, till efterrätten..

Jag har tidigare provat Jah-Va, Mokah och Chokladen, men den som jag velat prova mest av alla hade jag fortfarande inte fått tag på, men där stod den. Längst ner i kylen och stirrade på mig. Inget svårt val med andra ord. Southern Tier Creme Brulée. En efterrätt som heter duga. Sjukt häftig öl! Creme Brulée all over this shit! Vi var tre personer som delade, ändå tog det nästan en timme att dricka upp. Som sagt - sjukt häftig. Sjukt bra.


Mätta och belåtna kände vi allihop att det var dags för en powernap, så en snabbis inom Systembolaget för att hämta några Oppigårds Amarillo och sen upp till hotellet för en välförtjänt paus.

Det kommer mera.. I dag två, del två!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd