BSF-träff i Malmö, del 2: Själva träffen

Då fortsätter vi. Som jag skrev i förra inlägget så begav vi oss efter förprovningen hos Balder ner till Green Lion Inn för den första BSF-träffen i Malmö. Vi anlände vid 18.40-tiden och det fanns redan några tappra själar på plats. Hälsa och ta i hand som sig bör sen gick vi bort och kollade in fatkranarna. Dom har ju några stycken. När jag såg denna var inte valet svårt.


Jag drack den på SBWF i år och tyckte att den var riktigt bra, så nu fick vi se om den verkligen var så bra. Det var den. Riktigt fruktig och väldigt välhumlad. Om ni får chansen - ta den. Nu blev det lite mingel (jag hatar det ordet men det passar väl bäst för vad vi gjorde just då) innan våra bord var klara.

Väl till bords delade Balder ut ett quiz med frågor som visade sig vara ganska knepiga. Vissa lätta, andra mindre lätta.. Vilket är världens näst mest produktiva bryggeri? Vilket år grundades Åbro? Vad betyder skål? Ja, och så vidare. På baksidan av pappret fanns ett protokoll för blindprovningen som hölls efter att alla svarat på frågorna på framsidan.. Den var inte helt lätt heller. Det var ingen som satte alla rätt, eller ens hälften. Man kunde få totalt 32 poäng och den som fick bäst var Johan från Överflöd'i Öl som fick 14,5. Bra jobbat! Själv prickade jag in 9 rätt. Det känns sådär, haha.



Nåväl, efter detta blev det käk, jag tog deras riktigt goda fish n chips ihop med en Sierra Nevada Pilsner. Den är alltid lika god, om ni någon gång äter där så rekommenderas den varmt! Den är nääästan lika bra som den på Brewpub i Köpenhamn, fast Brewpubs är fan ta mig den bästa. Pilsnern fungerade bra till tycker jag också, jag föredrar helt klart pilsner och annan ljus öl till fisk och friterat.

Sen var det fritt fram att bara hänga, dricka öl och snacka skit för resten av kvällen. Jag började lite lätt med en Oppigårds Bergmansöl som jag tyckte var en ganska trevlig öl, inget speciellt på något sätt men ändå sådär lagom liksom. Efter en stund kom det upp ett förslag att vi skulle gemensamt köpa in en lite finare öl och dela. Sju stycken av oss hakade på och ölen som köptes var ingen mindre än Malvasia Rosso, en geueze från legendariska 3 Fonteinen som bryggts med röda Malvasiadruvor.



Oj, vad häftig den var! Oerhört kraftfull! Den var inte så våldsamt sur som jag väntade mig heller. Visst, där fanns ju helt klart en grym syrlighet, men denna ölen var så mycket mer än bara syra. Fantastiskt.

Folk börjar bli trötta och droppar av en efter en, men vi är några krigare kvar som inte ger upp. Det kom in ett glas av Samuel Adams Utopia som jag inte fått chansen att prova tidigare, så det var helt klart kul att få prova den! Kraftig som fan och enormt vinös naturligtvis, men ändå mycket välsmakande! Lite blandat köptes och smakades lite från var och en.. Traquair 900, Nøgne Ø Sunturnbrew, Avery Ellies Brown Ale och sen avslutade jag kvällen med en Ten Fidy från Oskar Blues innan det var dags för tåget hem.

En riktigt trevlig kväll, både förprovningen och träffen i sig! Stort tack till Balder som styrt upp detta och stort tack till alla som kom och gjorde kvällen var den blev! 

Kommentarer

Balder sa…
Ja, men sen i lördags har det ändrats. Stone är numera bara trea! Boston Beer company har lanserat typ 40 öl på några dagar!

Tack själv, det var förbannat trevligt!
jag tycke mest om blindprovningen. Haha Cascara bitter!
Kristopher sa…
Haha, dom är verkligen produktiva.

Cascara Bitter haha, den var inte schysst! :D

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd