Oppigårds Drakens DIPA

Gårdagen var jävligt trevlig. Den första internationella IPA-dagen firades inne på Bishops Arms i Lund ihop med Gripen. Bishops i Lund har väl inte det häftigaste ölutbudet, men dom brukar ändå ha något nytt att prova och sen är ju Bishops alltid trevligt i allmänhet dessutom. Det blev bland annat Anderson Valley Hop Ottin IPA, Victory Hop Devil och Left Hand Stranger Pale Ale. Mycket trevlig och humlig torsdag!

Idag är det passande nog den internationella öldagen och nu är det alltså dags för den mest hypade ölen från Systembolagets senaste släpp. En öl jag druckit tidigare på fat och då inte var så väldigt imponerad, men man kan ju alltid ändra sig? Speciellt när den är så satans billig. Tackar Gripen som hittade några stycken till mig, dom var nämligen slut när jag skulle köpa dom, både i Malmö och i Lund.. Hypad var det ja. Men nu är frugan ute och dansar på borden ikväll så jag passar på att ge mig själv ett treat här hemma. 

Ölen är alltså en DIPA på 8,5% och även vinnaren från förra årets hembryggar-SM som sen fick bryggas hos ett av Sveriges ledande mikrobryggerier, Oppigårds. Drakens DIPA!


Bärnstensfärgad öl med en stor och trevlig skumkrona som glänser i balkongsolen. 

Luktar passionsfrukt, nyklippt gräs, granbarr, grapefrukt, mango och ananas. 

Smaken är.. Riktigt trevlig! Bättre än på fat tycker jag faktiskt. Precis lagom mycket kolsyra och härlig kropp. Fläder, citrus, tallskog, apelsinskal och gräs med en kanonfin efterbeska. Intogs på balkongen i kvällssolen ihop med en bit gruyére. Det blev helt fantastiskt.

Betyg; 8/10


Polarn fick vara med på bild också.. Det var längesen nu tyckte han.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd