Två öl från Brasserie Thiriez

Då så.. De första ölen ur Brekeriets Mixpack. Med 12 nya öl som jag inte vet mycket om så visste jag inte riktigt vilka jag skulle börja med, men efter kommentaren från Daniel i föregående inlägg så tänkte jag, varför inte börja med dom då?

Den första är en fransk saison på 6,5% från Brasserie Thiriez.

På beeradvocate står det även;
"Daniel Thiriez's rustic little brick-and-beam brewery graces the village of Esquelbecq, plunk in the middle of the rolling farm country of French Flanders. With a brewing degree from a Belgian university, and decidedly Belgian-oriented, Monsieur Thiriez makes ales with an earthy, slightly wild character that recalls the early days of farmhouse brewing, before there was a border between France and Belgium. The delicate spicy champagne aromas of this thirst-quenching blonde beauty are quickly followed by a bracing rush of whole fresh hops."

La Blonde d'Esquelbecq!


Ölen är klart orange och nästan lite rosa i upphällningsfasen för att sen bli lite ljust kopparfärgad i glaset. Helvitt skum med små bubblor som försvinner ganska fort. Riktigt snygg öl.

Doften är väldigt fruktig och rund. Lite mjöliga äpplen á la Golden Delicious, vitpeppar, päron, svartvinbär, jäst och vinblad.

Len munkänsla med förvånansvärt lite kolsyra med tanke på hur skumkronan såg ut. Mycket fruktigt här också med äpplen, päron, honungsmelon och kumquats. Humlig utan att vara besk. Söt och lite syrlig eftersmak. Väldigt frisk och god! Den här gillade jag verkligen.

Nästa öl är från samma bryggeri, heter L'Ambrée d'Esquelbecq och är en biere de garde på 5,8%. Biere de garde är för mig en ganska okänd ölstil så jag vet inte riktigt vad jag har att vänta, men paketet innehåller flera stycken så snart är man väl lite mer erfaren inom det området iallafall!

Också från beeradvocate;
"Daniel Thiriez painstakingly crafts his rustic farmhouse ales in a rustic farmhouse brewery in the beautiful countryside of French Flanders. This brisk Amber Ale is really a luminous golden-red. It is perfectly balanced, with a soft, fresh hop bitterness playing off a hearty whole-grain maltiness, and accented by an entrancing nose of earth and spice that is typical of French farm-country brewing."

L'Ambrée d'Esquelbecq!


Ölen är klart mörkt kopparfärgad, på gränsen mot rosenröd med en ljust beige skumkrona som försvinner fort.

Väldigt söt doft med plommon, fikon, dadlar, fudge och russin. Mycket välbalanserad doft, inget som direkt sticker ut. Den doftar lite som ett bra barley wine, fast utan spritigheten.

Skön munkänsla med en ganska lagom mängd mjuk kolsyra. Fruktigt och mycket maltigt med dadlar, fikon, kaffe, fudge, lite tobak och en rätt så söt eftersmak som släpper ganska snabbt. Väldigt lättdrucken!

Två absolut goda öl som jag gärna dricker igen, men jag tycker nog att den första var godast. Den oerhörda fruktigheten i den gjorde att den känns som en perfekt sommaröl. Nu börjar man direkt undra hur resten av mixpacket är för jag måste säga att dessa två sätter ribban högt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd