Några öl på nyrenoverade Bishops Savoy

Igår blev mitt första besök på Bishops Savoy i Malmö sen dom renoverade och gjorde om hela stället för en tid sen. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Den nya inredningen kan liknas vid en modern och lite flashig jaktstuga med horn på väggarna, stor bar upplyst underifrån, synliga casktunnor och ett större ölutbud än vad jag mindes innan renoveringen. Även den inre matsalen är omgjord och delad i två där den ena delen numera är ett 'bibliotek'.

Allt är väldigt snyggt och stilrent, men det känns inte riktigt lika personligt som den förra inredningen med den lilla inomhusbalkongen, cyklar i taket och trumsetet ovanpå entrén, men det är väl en vanesak. Någon gång måste man ju förnya och jag tycker att dom har gjort ett bra jobb, riktigt fräscht och snyggt blev det. Det blev inte många bilder under kvällen, jag hade lite för trevligt för att tänka på att ta bilder verkar det som.


Nåväl, nu till gårkvällen. Vi landar på Bishops kring 17-tiden och slår oss ned. Jag, min käresta och min gode vän Slusk, vars blogg ni borde kolla in om ni inte redan har gjort det. Jag börjar med en Fullers Jack Frost på cask. Jag tänkte ta bild på tunnorna men glömde av det senare på kvällen. Ölen var i vilket fall som helst en trevlig bitter som smakar så som en bitter smakar. Inget extraordinärt, men en rätt lagom öl att starta kvällen med.

När den var slut gick jag och kollade in de andra fatkranarna och måste säga att dom hade ett riktigt schysst utbud, både i fat- och flaskväg. Det kanske är ett normalt utbud för en Bishops i någon av de större städerna, jag är ju van vid att hänga på den i Lund där fatkranarna byts rätt ofta, men flaskorna står tyvärr lite för länge ibland. Synd, för Bishops i Lund är så himla mysigt i övrigt. Aja, efter en stunds övervägande bestämde jag mig för att ta ett glas av Mikkeller 1000 IBU Light som man har hört så mycket om men fortfarande inte fått chansen att prova. Det är alltså en lite alkoholsvagare variant av originalet 1000 IBU.

Jag gillade den inte. Jag gillar besk öl och jag gillar Bäska Droppar, men jag gillar inte när det smakar som om du har tagit en öl och blandat med en flaska Bäska Droppar. Smaken i sig var okej så länge ölen var kvar i munnen, även det var något obalanserat. Problemet var att så fort man svalt undan så kommer det en sån extrem efterbeska som hänger kvar jävligt länge. Som vid Bäska Droppar, ungefär. Inte gott. Ölen alltså, Bäska Droppar är gott.

Lite av en besvikelse faktiskt, men nu var det dags för mat. En chiliburgare fick det bli, prissänkt nu också tack vare momssänkningen, tack för det! Till maten dracks det en väldigt söt Anderson Valley IIPA. Jag har inte druckit så mycket av Anderson Valley tidigare för att jag har aldrig varit särskilt imponerad. Jag blev inte särskilt imponerad av denna heller, men det var nog den bästa jag druckit av dom hittills. Väldigt söt IIPA med mycket tallskog och smörkola. Gott, men inte fantastiskt.

Ungefär vid denna tiden börjar vårt sällskap växa betydligt och vi var tvungna att byta bord. Jag använde mitt smorda munläder och charmade några pågar bakom oss så dom bytte plats med oss, och därmed fick vi fem bord istället för två. Good move! Jag går bort och tittar vidare i kylarna och hittar efter en stund en öl jag inte sett tidigare. North Coast Le Merle, en amerikansk saison som jag tycker påminde rätt mycket om Saison Dupont. Jästig, apelsinskal, lite koriander. Mycket god och uppfriskande!


Nu ansluter ännu fler vänner och vi börjar bli ett rejält sällskap. Nu vill jag ha humle. Mikkeller Tiger Baby: Open Windows, Open Hills med den jävligt snygga etiketten med malen fångar mitt intresse. Och humle var där! Passionsfrukt all over this shit. Rejält fruktig american pale ale som jag tror hade passat burgaren bättre än Anderson Valley'n. Samtidigt som jag var framme och beställde den så var där en annan öl jag var tvungen att prova, som jag dessutom trodde skulle vara dyrare än vad den var.

Närke !. Ja, namnet är alltså ett utropstecken. En old ale säger ratebeer, samtidigt som det står 'Imperial Bitter' under commercial description. Det var en jävligt udda öl tycker jag, väldigt söt och komplex med toffee, vanilj, torkad frukt och lite lakrits. Inget skum what so ever och rätt så trögflytande. En annan i sällskapet tyckte att den luktade svagdricka. Jag tyckte att den luktade jättegott. Smakade jättegott också för den delen.


En Rogue Brutal Bitter intogs härefter och sen avslutar jag kvällen med en gammal favorit, Oskar Blues G'Knight. Nu var det dags att bege sig hemåt i kylan. -15 grader är inget vi är vana vid här nere, även om jag själv tycker att det är rätt häftigt. En god (nåja) natt sömn sen blev vi upphämtade tidigt i morse för hotellfrukost på Ystad Saltsjöbad. Bästa bakfyllefrukosten jag haft på väldigt, väldigt länge. 

Oj, det här blev ett långt inlägg. Har du kommit ända ner hit - bra jobbat! Och så önskar jag er alla en fortsatt trevlig helg!

Yours truly och mr. Slusk sitter och dricker Tiger Baby

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd