Söndagsmiddag: skånsk kalops

Ni som följde vår lördag på facebooksidan såg antagligen att det intogs en hel del god öl, därför blev jag av förklarliga skäl sugen på ordentlig mat idag. Så i väntan på rapporten från Vellinge Beer Festival och resten av kvällen så kommer här ett tips för er som inte vet vad ni ska äta imorgon.

Kalops är en väldigt enkel och klassisk maträtt som vi alla antagligen har ätit flera gånger i våra liv. Kött, lök, kryddor. Men idag ska vi göra den skånska varianten! Hur mycket skiljer dom sig då? Tja, det är väl egentligen inte mer än att man har morötter i skåningen. Tillagningen tar lite tid men det är det värt! Jag utgår idag från ett recept jag hittade i Pluras Kokbok, men egentligen behövs det väl knappt.


Nåväl, du behöver;
Nötkött, gärna högrev eller märgpipa, vi har 800 gram högrev
Ett par gula lökar, vi har tre stycken
Tre morötter
Femton kryddpepparkorn
Tre lagerblad
Två matskedar vetemjöl
Vitpeppar
Salt
Vatten

1. Skala och skiva morötter, skala och klyfta lökarna, putsa köttet och dela i ett par centimetertjocka skivor
2. Bryn köttet på hög värme tills det har fin färg
3. Släng i morötter och lök, rör om
4. Pudra på vitpeppar och i med kryddpepparn och lagerbladen
5. Rör runt, pudra över vetemjölet och rör lite till
6. Häll på vatten så att det nästan täcker köttet, koka upp och sänk värmen
7. Låt stå i två timmar och puttra

Färdigt! Ät med kokt potatis och rödbetor. Om det hade varit på våren hade jag absolut använt mig av knipperödbetor med kokt smör som är så fantastiskt gott, men nu på vintern funkar det lika bra med inlagda rödbetor. Drick något gott till, för min del blev det Åsens Lantmjölk. Inte alls fel på en söndag.

Håll utkik efter rapporten från lördagen och ha en fortsatt trevlig söndag!

Kommentarer

Henning sa…
Håller utkik...... När kommer den där rapporten ejenkligenn?
Kristopher sa…
Tålamod min vän ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd