Shorts Brew Black Cherry Porter

I morse hade snön fallit tungt över Skåne och det var plusgrader utomhus för första gången på ett rätt bra tag. Nu trillar väl snart termometern ner under nollan igen så man får skrapa rutorna från is (ja, is, inte frost..) imorgon. Jag fryser redan av att tänka på det, så nu får det bli något värmande.

Den här ölen köpte jag på Ölbutikken när jag besökte Köpenhamn för ett par veckor sen för det ringa priset av 31 DKK. Ölen i fråga är en säsongsbrygd från amerikanska Shorts Brewing, en porter på 7% där man tillsatt puré från svarta körsbär.

Saxat från hemsidan;
"This Short’s brew is available seasonally, as soon as the local Northern Michigan sweet black cherries are ripe. Eight different malts, in conjunction with three varieties of hops, provide the deep radiant flavor profile and create the dark opaque color. A slight purple lace from the fruit puree enticingly leads into smooth soft hints of roasted chocolate and pleasurable black cherry flavors. This is quite possibly the most anticipated beer we offer."

Shorts Brew Black Cherry Porter!


Ölen är nattsvart och släpper knappt genom nåt ljus överhuvudtaget. Skummet är beige/ljust brunt med lite lila/rosa nyanser, från körsbärspurén antar jag.

För en gångs skull så börjar jag med ölen kylskåpskall. Rostad arom med nybryggt kaffe, lite lakrits, mjölkchoklad och mogna körsbär. När den kommer upp i rumstemperatur blir det rostade mer påtagligt och en söt doft sprider sig i näsan.

Smaken är söt, fruktig och rostad på samma gång med mörk choklad (lustigt att den luktar mjölkchoklad och smakar mörk choklad), mogna körsbär och plommon och en hint av lakrits. Kroppen är mjuk med små, små kittlande kolsyrebubblor. Rätt så lång och god efterbeska.

Rätt så enkel och riktigt trevlig öl. Storleken på 35 cl känns passande, sen att den dessutom "bara" är på 7% gör den ännu trevligare tycker jag som var sugen på något mörkt och värmande men inte något komplext. Lättdrucken är den dessutom, synd att jag inte köpte fler.

Betyg; 7,5/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd