Brekeriet Breidur

Den senaste i raden av Brekeriets skapelser släpps idag på Systembolaget. Brekarna har bland annat haft med sig den på Linköping Beer Expo, så några av er har kanske redan provat den. Dock var jag inte där, utan själv fick jag min flaska av Christian häromdagen och har varit riktigt nyfiken ända sen jag hörde talas om den för en tid sedan.. Och igår kunde jag inte hålla mig längre. 

Breidur heter den och det betyder för övrigt helt enkelt "brett" på isländska. Brett som i bred alltså, inte brettanomyces.. Det är ju inte första gången det kommer ordvitsar från Brekeriet, alla som minns namnet på deras julöl vet vad jag pratar om.. Kanske ölsveriges mest fyndiga namn hittills. Nåväl, till Breidur!

Christians egna ord om ölen räcker gott och väl som presentation;
"Breidur är en ljus och frisk saison som har sekundärjäst tillsammans med mango och äpplen (70/30). Huvudjäst med brett, som tillsammans med frukten har gett fruktigt och brettigt öl."


Utseendemässigt har vi en halmgul och grumlig öl med en ganska liten men kompakt helvit skumkrona. 

Den karakteristiska doften från bretten finns naturligtvis, men ackompanjeras av riktigt fruktiga toner av gröna äpplen, halm och äppelcidervinäger. Väldigt "stalligt" och påminner mycket om fransk cider.

Munkänslan är stickig och fyllig och även här påminns vi om fransk cider, samtidigt som bretten ger en hel del funkiga toner. Liksom doften är det väldigt fruktigt med torra äpplen, äppelcidervinäger och en riktigt skön syra i bakgrunden. Mangon känner jag inte av direkt men misstänker att den bidrar till en hel del av fruktigheten. Elegant och riktigt gott, lite som en hybrid mellan fransk cider och saison tycker jag nog man kan säga. 

Den släpps som sagt idag på Systemblaget och finns i butikerna Staffanstorp, Entré och Hansa, men går naturligtvis att beställa över hela landet. 60 riksdaler går en flaska på och det kan tyckas vara saftigt enligt vissa, men om ni gillar fransk cider, saison och Brekeriets öl överhuvudtaget så kommer ni inte att bli besvikna tror jag. Beställ en eller två, prova, och om ni gillar är det ju bara att beställa fler. Jag ska ha ett par stycken iallafall.

En skånsk saison i förgrunden och ett vackert Öresund i bakgrunden. Poesi.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd