Besök på Den Tatoverede Enke och Bishops Köpenhamn

Köpenhamn kryllar av små pubar som var och en ofta är värda ett besök. När folk frågar mig vad dom ska besöka så brukar Mikkeller Bar, Fermentoren och Örsted Ölbar vara självskrivna och det är även ställen som dom antagligen hört talas om redan innan mina tips. Dock finns det fler ställen man dra och dricka öl på, och i torsdags förra veckan tog jag med mig min bättre hälft för en heldag i den danska huvudstaden. Det var ju nästan två månader sedan sist.

Vi började dagen med en runda längst Istedgade för inhandling av öl på Ölbutikken och Kihoskh, samt lite annat kul. Jag tjatar varje gång om dessa butikerna när jag varit i Köpenhamn så jag behöver nog inte gå in närmare på det. När vi var klara med det så låste vi in påsarna på huvudbangården för att sticka bort och käka lunch på Brewpub och sen strosa runt lite i second hand-butikerna på Studiestræde. 

Efter en stund började det suga i öltarmen och det slog mig att det ska finnas både en Bishops Arms och den belgiskt inriktade puben Den Tatoverede Enke någonlunda i närheten. Vi gick neråt mot Nyhavn och efter en stund såg vi Bishops Arms Köpenhamn på vänster sida. 


Det är en väldigt stor Bishops, men som svensk var där inte såå värst mycket spännande. Både fat- och flaskutbudet var mer eller mindre likadant som på våra svenska Bishops, vilket naturligtvis är grymt i Sverige, men åker man till Danmark vill man ju ha lite andra grejer. Utseendemässigt såg det ut precis som Bishops gör i Sverige, klassisk brittisk pubmiljö. Det är väl inget fel på stället egentligen och jag kan tänka mig att icke-svenskar gillar det, men om man som svensk åker över så ska man inte förvänta sig något i stil med de andra danska superpubarna, dock kan man ju alltid titta in och man är i krokarna. Ett stabilt ställe helt enkelt, men inget nytt.

Vi begav oss vidare ner mot Nyhavn för att leta upp det smått legendariska stället Den Tatoverede Enke. Det är lite knepigt att hitta om man inte varit där förut då det ligger på en innergård, "Baron Boltens Gaard", men ingångar finns på både Gothersgade och Store Kongensgade.. Men väl inne på gården går det inte att missa.


Vi gick ner och satte oss vid puben i källaren. Det är ett mysigt och ganska cleant ställe utan krimskrams. Det finns 16 fatkranar och ett hundratal flaskor med belgisk öl så att hitta något gott att dricka är inget större problem. Det finns även mat, men då vi ätit lunch en stund tidigare så bestämde vi oss för att skippa det. Däremot funderar jag på om man inte skulle ta och käka där nästa gång vi är över.. Ja, det blir det nog.

Jag tog ett glas De Ranke Guldenberg och insöp atmosfären. Vid borden satt en mindre blandning folk, allt från män i den övre medelåldern till karriärskvinnor och pågar i min egen ålder. Vi satt en stund och snackade, sippade på våra öl och mös. Min blivande fru gillar också öl vilket jag är galet nöjd över. Det bästa är att hon dricker en på samma tid som jag dricker två, så jag har gott om tid på mig att prova två, tre öl utan att varken hon eller jag blir stressad. 




Så medan hon satt och sippade på sin Rodenbach så passade jag på att beställa ett glas Troubadour Westkust Imperial Black IPA, och jävlar vilken öl! En belgisk dubbel-IPA, svart som natten! Jag har provat ett par Troubadour-öl tidigare (som bryggs på De Proef för övrigt) och jag tycker att det är ett svinbra bryggeri. Westkust var rejält rostad, rejält humlad och de tunga smakerna var riktigt snyggt balanserade. Om ni ser öl från Troubador så bör ni prova dom.

Efter ytterligare en stund av småsnack så var det dags att bege sig upp mot en snabbis på Mikkeller Bar och sen tåget hemåt. För att summera upplevelsen på dessa två, för mig, nya pubarna så kan jag kort säga att om ni är i närheten av Nyhavn så kan ni mer än gärna besöka båda, men förvänta inte er något speciellt på Bishops. Däremot kan ni förvänta er något speciellt på Den Tatoverede Enke, det är en pub jag definitivt ska återvända till, och som sagt så ska jag försöka övertala tjejen på att även käka där nästa gång.. Vilket nog inte kommer vara så svårt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd