Currywurst

I början av April så ska jag och min blivande fru köra ner till Tyskland och handla hem lite öl och vin till det stundande bröllopet, men för att göra lite mer av det så tänkte vi även passa på och ta en weekend i Hamburg.. Så om någon har några schyssta ställen att rekommendera i Tysklands näst största stad så är ni välkomna att göra det!

Varför pratar jag nu om Hamburg då? Jo, för att när vi besökte Hamburg lite snabbt under vår lilla eurotrip förrförra sommaren så lade jag märke till att det såldes currywurst i alla gatukök, ungefär så som vi har korv med mos här i Sverige eller röd pölse i Danmark. Jag blev sjukt sugen men vi hade precis ätit och var tvungna att köra vidare för att komma hem.. Och nu när jag tänkte tillbaka på när vi var där och att vi ska dit igen, då kände jag att jag får fan ta mig prova göra lite currywurst här hemma någon gång innan vi drar ner igen. Det är ju inget avancerat, liksom.

Vad är då currywurst? Tja, tysk snabbmat kan man väl säga. Det är väl inte den mest klassiska tyska maträtten som schweinhaxe eller schnitzel, men det är en rätt som har serverats i tyska snabbkök sedan slutet av 40-talet, deras gatuköksnationalrätt ungefär. Exakt varifrån i Tyskland den kommer ifrån? Därom tvistar de lärde, men det finns två teorier.. Utan att tråka ut er allt för mycket så kan jag lika bra länka till Wikipediasidan så kan ni läsa det där om ni känner er så nördiga att ni behöver veta currywurstens historia. Jag behövde det iallafall. Är det sånt som kallas allmänbildning, eller tar det bara upp utrymme i hjärnan som kan användas till annat? Vem vet..

Hur som helst så är det Ruhr-varianten med bratwurst jag gör i detta receptet, det är verkligen busenkelt och faktiskt riktigt gott i min mening. Under förutsättningen att man gillar curry förstås. Och korv.


Stek dina korvar, jag använder som sagt bratwurst. I välsorterade butiker finns det riktig currywurst att köpa, men jag hann inte besöka en sådan denna gången. Det ska även gå lika bra med frukostkorv eller random "medium tyskt kryddad" korv, men currywurst eller bratwurst är väl att föredra skulle jag tro. 

Under tiden så fräser du en halv fint hackad gul lök i smör tills den är mjuk och fin. Tillsätt sedan två matskedar curry och en matsked paprikapulver och rör runt. Efter det sprutar du i runt fem deciliter ketchup eller chilisås (sån från exempelvis Heinz, inte sån som är stark och jävlig.. Du förstår nog vad jag menar) och runt två deciliter vatten. Låt sjuda tills det tjocknar lite grann, så att det får ketchupkonsistens ungefär.

När korven är färdig så kan du skära den i bitar och helt enkelt hälla såsen över, avsluta med att pudra curry över alltihop. Detta serveras traditionsenligt med pommes frites, men jag valde att skippa det denna gången och ha lite hembakt bröd till. Det blev jävligt gott. Glöm inte ölen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd