En bortglömd tysk och en sur belgare på Akkurat

Under förra helgen var jag och Balder i Stockholm för ett stort och pampigt födelsedagskalas hos MankerBeer, om ni följer facebooksidan så kan ni knappast ha missat det. Fredagen utspelade sig hemma hos M2 med öl, gott sällskap och senare på kvällen ett urspårat ölspel. Lördagen startade vi med ett par öl och en burgare på Bishops Arms Linnégatan, och under den sena eftermiddagen skulle vi möta upp Stefan på Galatea för att ta ett par öl med honom innan vi stack vidare till festen. Men någonstans där emellan hann vi naturligtvis med ett snabbt besök på Akkurat.

Prio nummer ett för mig var att prova Akkurats samarbetsbrygd med tyska Gänstaller. ROCKS heter den och är en steinbier på 5,6%. Vad är det då en steinbier för något, undrar ni? Jag kan skriva det själv, men min gode vän Gyllenbock har skrivit det så fint på sin blogg så jag väljer att citera honom; 

"En gammal tysk ölstil. Som det står i nyhetsbrevet från Akkurat är steinbier ett mycket gammalt sätt att tillverka öl från tiden innan man kunde hetta upp mäskkar och kokpanna över en direkt värmekälla (bryggkärlen var gjorda av trä). Istället hettade man upp stenar i eld eller glöd för att sedan sänka ned i vörten och på så sätt öka värmen under mäskning och kok. Ölet tar förstås smak av stenarna.

 Till ölet i fråga har det använts gamla stenar från det stängda bryggeriet Drei Konen, de hettades upp i ugn till ungefär 350 grader Celcius, sedan lades stenarna ner i kylskepp för att ge vörten smak. Ölet har fyra sorters malt med betoning på Pilsner. Som bitterhumle Hersbrucker, Hallerdauer Select som arom. Det mesta av ölet färg och rökighet kom från stenarna."


Vad tyckte jag om det här då? Tja, jag är ju ett stort fan av tysk och rökig öl sedan tidigare så detta var verkligen en jackpot. Rökigheten fanns där men var inte överdriven utan mer ett komplement till maltsötman. En viss örtighet finns och går riktigt snyggt ihop med den tyska humlen. Rena och grymt balanserade smaker med en len och fyllig munkänsla. Lättdrucket och smakrikt. Jag vet inte om den kommer göras igen eller om det var en one off, men den finns nog kvar ett tag på Akkurat för er som är i närheten.

Samtidigt som jag stod och njöt av min steinbier dök Balder och vår gode vän Thorsten djupt ner i cuvéelistan för att se om vi kunde hitta något surt och gott att ta in innan vi skulle dra vidare. Först föll valet på en Cantillon som tydligen var slut, så istället tog vi in en flaska Hanssens Oude Geuze 2001. Det var ett bra val.

När det kommer till lambic och belgisk suröl överhuvudtaget så är det lätt att alltid välja Cantillon och 3 Fonteinen för att dom helt enkelt är kändast och i de flesta fall även bäst. Dock finns det mindre bryggerier och blanderier som lätt faller lite mellan stolarna, och dom två bästa av dom mindre är i min mening De Cam och just Hanssens vars geuze vi valde att plocka in denna eftermiddagen. På ratebeer kan vi läsa; 

"As with all Gueuzes, Hanssens is a mixture of several vintages to produce a lambic which is refreshingly fruity. This is the result of blending different lambics of different ages. The second fermentation takes place inside the bottles and therefore they are stored for minimum six months in constant temperature kept cellars."


Det här var en riktigt, riktigt bra geuze. Rejält sur med massor av omogna äpplen, citron, lingon, björnbär och blött trä. Inte så komplext som många andra lambics kan vara utan istället jävligt bra i all sin "enkelhet". Fyllig, sur och fantastiskt god. Hade mer än gärna haft ett gäng här hemma och lagrat själv, och vi var alla tre helt överens om att detta verkligen är ett underskattat bryggeri.

Nu började klockan springa iväg och så fick även jag och Balder göra. Nästa gång jag är på Akkurat så ska jag se  om dom har kvar Hanssens Mead the Geuze som är en blend mellan 70% geuze och 30% av mjöd från Lurgashall. Jag har dock ingen aning om när nästa gång blir, så om ni skulle se att den finns.. Drick inte upp den är ni snälla. Vi kan dela när jag kommer upp.

Kommentarer

Tobbe sa…
Tack för rekommendationen K. Det blir till spring ner till A och dricka en ikväll redan.
Kristopher sa…
Det gör du alldeles rätt i!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd