Artisanbröd: Dill, kardemumma och Ommegang Abbey Ale

Det är inte ofta jag bakar. Det är snarare extremt sällan jag bakar. Mest för att jag är ganska dålig på det. Dock så finns det ju saker man kan baka som inte är efterrätter, som bröd till exempel! Så nu är det dags för mig att utforska bageribranschen, och det kan sluta hur som helst. 


Jag hade kunnat börja med att baka scones eller ett vanligt vitt bröd, men varför inte gå all in när man väl sätter igång? Det tycker jag låter allra roligast. Jag följer nämligen en tjej på Instagram som bland annat brukar lägga upp bilder på olika sorters artisanbröd hon bakat (eller "hand crafted bread" som man tydligen ska kalla det när det inte är massproducerat.. Nördar finns inom alla områden), däribland bröd med granatäpplekärnor, äppelrökt bacon och ett rågbröd med dill som jag tagit inspiration ifrån till detta brödet jag gjorde häromdagen.

När jag letade recept på rågbröd så är många recept sådana som ska jäsa över natten eller i flera timmar, och det pallar jag inte vänta på när jag är helt stissig på att prova något nytt. Men efter en stund hittade jag ett som man inte behöver göra det på, och som dessutom verkade ganska enkelt. Sen måste jag ju även ha i lite öl..


Sätt ugnen på 150 grader. För en limpa bröd tar du 5 deciliter fullkornsvetemjöl, 4,5 deciliter rågmjöl, 0,5 tesked kardemumma, 1 tesked salt och 1 tesked bikarbonat. Blanda runt och tillsätt sedan 1 deciliter mörk sirap, 5 deciliter filmjölk, 50 gr dill (finns att köpa färdighackat i förpackningar i frysdiskarna) och några skvättar söt öl, jag använde Ommegang Abbey Ale. Blanda runt detta väldigt väl och lägg sedan ner i en smörad brödform, strö över pumpakärnor och solrosfrön, sen in i ugnen i 2 timmar


När det är färdigt tar du ut limpan och låter den svalna lite grann, sen käkar du utav bara helvete med smör och bara njuter. Riktigt gott blev det och riktigt enkelt var det att göra, jag ska definitivt prova mig på att göra fler sorters bröd i fortsättningen.

Kommentarer

Gerd sa…
Hej! Kan jag smula ner humlekottar eller innehållet av kottarna i min matbrödsdeg?
Bakar surdeg och har hört det kan fungera men inte hittat recept.
Tacksam för svar.
G Wallin

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd