Sixpoint gånger två!

Burköl är något som verkar bli större och större nu för tiden, vilket jag tycker är riktigt kul! Jag har sedan länge varit väldigt förtjust i Oskar Blues och SKA som väl egentligen är de enda riktiga kvalitétsbryggerierna vi fått hit rätt mycket av på burk (dock endast på krogen än så länge), men nu verkar det komma mer och mer.

Sierra Nevada har börjat tappa upp sin Torpedo och Cigar City har börjat med Jai Alai bland annat, så man kan ju hålla tummarna för att dom kommer hit så småningom.. Känns väl ganska avlägset förstås, men hoppet är väl det sista som lämnar en? Dock har vi lite annat på ingång. Häromdagen kunde man bland annat läsa på Ölrådet att SKA Modus Hoperandi (som för övrigt är en galet bra IPA, en klar favorit här) kommer till ordinarie sortimentet på Systembolaget till hösten, och likaså gör Anderson Valley Barney Flats Oatmeal Stout enligt Manker. Vågar man hoppas på den där Jai Alaien någon gång ändå..?

Men nu till ett annat amerikanskt bryggeri som använder sig av burkar. Som jag skrev i förra inlägget så provade vi bland annat Resin och Bengali Tiger förra helgen och var mycket nöjda med båda två. De två, plus två andra finns nu sedan ett par veckor tillbaka att privatimportera av supersnabba Brill & Co, och genom ett par samköp fick vi hem alla fyra just idag, därför tänkte jag ge mig på de två jag inte provat tidigare.

Den första är en cream ale på 5,2% vid namn Sweet Action. Cream ale är en av de få ölstilar jag inte riktigt kommer överens med, det är typ den och brittisk brown ale som inte är några höjdare i min bok, därför ska det bli intressant att se hur denna är.


Kopparfärgad öl med ett lustigt skum.. Först ser det vitt ut, sen gult och sen nästan liten grönt. Rätt snygg öl för övrigt. Och burkarna är ju verkligen skitsnygga! Skarp och lite frän doft med gott om amerikansk humle. Tall och tvål i smaken, ingen direkt sötma utan mest en rätt kort beska. Trevlig munkänsla dock, det och humlen var nog det bästa med den tycker jag. Antagligen den bästa cream ale jag druckit vilket kanske inte säger så mycket med tanke på att jag som sagt inte direkt gillar stilen. Kul att ha provat dock, och väl värd ett köp för den som är nyfiken på att utforska!

Nästa ut är en rågöl på 6,3%, något som också är väldigt populärt just nu. Rågen alltså, inte alkoholhalten. Inte just den alkoholhalten iallafall. Dom börjar dyka upp lite här och var nu, dom där rågölen, och ofta blir det rätt bra måste jag säga. Råg sätter en rätt så egen och, enligt mig, väldigt trevlig ton på ölen. Hur var denna då?



Bärnsten/kolafärgad öl med ett grymt skum, börjar först krämigt och blir sen rätt så poröst. Även här finns det en hel del amerikansk humle, men även rågen kommer naturligtvis in och visar sig. Utöver humlen finns det en mycket trevlig kryddig sötma i den här ölen som påminner mig om julen. Knäckebröd, ingefära, kryddpeppar och skånsk senap är saker som svischar förbi i mitt huvud och jag vill bara ta en klunk till. Denna var riktigt trevlig tycker jag.

Som sagt så finns dessa två, Resin och Bengali Tiger som privatimport just nu, kolli om 24. Allra mest rekommenderar jag Resin för den som gillar humle, den är verkligen kanon tycker jag. Men de andra tre ölen är också värda att prova! Om ni inte vill köpa ett helt kolli, vilket är helt förståeligt, så kolla med några polare om ni kan köpa ihop eller tjata på ert lokala Bishops så kanske dom kan ta in lite. Sixpoint är i vilket fall som helst ett bryggeri att hålla utkik efter tycker jag!

Kommentarer

nollkoll sa…
Nämen, sedär. Jag drack dendär Sweet Action på BA igår. Tänkte att en sixpoint måste va grym. Visste inte att de va en cream ale innan ja köpte den, och är också rätt skeptisk till stilen. Tyckte den var rätt trist .. för stor för att vara lättdrucken, och inte tillräckligt intressant för att sippa på... :( måste def prova resin.. :)
Kristopher sa…
Ja, Sweet Action föll inte mig heller riktigt i smaken. Resin måste du prova! Den är kanon. Även Righteous tyckte jag var grym, lite annorlunda men väldigt trevlig.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd