Ängö Höga Höjders

Fredag eftermiddag och nu håller ni helg allihop! Inte här inte, här ska det jobbas imorgon. Men inte deppar jag för det, för jag är ledig på måndag när ni andra är och knegar, haha! Plus att jag ser verkligen fram emot morgondagen då det vankas ölprovningspremiär i pappa Balders nya lya i glamourösa Vellinge, så för många öl idag hade kanske förstört "välmåendet" imorgon lite.

Men en eller två kan man ju ta även om man ska jobba! Min andra beställning ur det lokala sortimentet blev två öl från Ängö Kvartersbryggeri som jag gillar mycket men inte har fått prova så många öl av än. Jag beställde denna gången två stycken Diabolisk Ängöl och två stycken av deras nya steam beer Höga Höjders Ängöl.

På flaskan läser vi;
"En okomplicerad och oborstad Ängöl, en Ångöl. Den passar lika bra i picknickkorgen som på tiotusen meters höjd. Flaskans modell är utvald för att kunna serveras på flygplan.

Historiken med Ängö och flyg går långt tillbaka i tiden. Redan på 1920-talet startade Kalmar Flyghamn på Ängö. Bara 300 meter från bryggeriet gick det att ta flyg till större städer som Stockholm, Stettin, Berlin, Danzig, Königsberg och Warszawa.

Ångöl är vår tolkning av den Amerikanska öltypen Steam Beer. Den bryggs som en lageröl, men får jäsa varmare. Detta ger oss en smakrik öl, med rena lagertoner. Humlen är av sorterna Centennial och Cascade från USA och Northern Brewer från Tyskland.

Ofiltrerad och opastöriserad för den goda smakens skull."

Ängö Höga Höjders!


Ja, jag måste säga att jag verkligen gillar flaskan. 25 cl är rätt schysst storlek i min mening och formen är hur snygg som helst, och så gillar jag att den har skruvkapsyl. Även etiketten och informationen är extra kul.

Ölen är aprikosfärgad/orange grumlig med en lite skum som försvinner lika snabbt som det kom, och lämnar lite vitt längst kanterna av glaset. 

Doftar brödigt och maltigt, men tycker mig även känna ananas, mogna persikor och lite halm. 

Bra kittlande munkänsla med skön beska. Maltigt öl med lite grape, maskros, halm, citronskal och en mycket trevlig efterbeska. Väldigt lättdrucken och bara på 4,8%, det kommer bli fler såna här i sommar!

Betyg; 7,5/10

Kommentarer

Tobbe sa…
Gött! Ser fram emot mina ex som förhoppningsvis dimper ner på Bolaget nästa vecka.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd