Fredagsrapport med mässan Störa öl - små bryggerier!

Igår öppnade man portarna för mässan: Stora öl - Små bryggerier i Malmö brygghus lokaler här i soliga Skåne! Detta visste jag om sedan tidigare, så jag passade på att ta ledigt från jobbet. Men mässan öppnade ju portarna först vid 17, så jag passade på att ha en liten provning först!

När min kollega Martin slutade sin (halva) arbetsdag så hämtade jag upp honom och Gokster för några öl som uppvärmning inför mässan. Gokster hade med sig 4 öl som han hade fått hem från Australien, som var riktigt kul att få prova.

Tyvärr så var de lite trötta, men det var riktigt kul att få prova och den som stått sig bäst var James Squire Stow Away IPA. Efter Australiensarna friskade vi paletten lite!

Efter lite härlig kriek så fick vi fundera ett litet tag på vad vi skulle öppna härnäst. Martin är mest glad för lite lättare brittisk öl, medan jag föredrar lite extremare specialöl. Vi möttes någonstans i mitten... Tror jag... Med en brown ale. En amerikansk "double brown ale" på 9% för att vara specifik. Efter Marshal zhukoven förra helgen så kan jag inte låta bli att bli sugen så fort jag ser något från Cigar city, så när jag slog ihop Martins preferenser med vad jag hade hemma så var valet ganska lätt.

Cigar city levererar även här, riktigt trevlig och fyllig b
rown ale som utifrån vad jag hört från andra verkar ha åldrats väldigt väl under det året den fått vila i källaren. Efter det fick vi pausa lite från ölandet med en riktigt seg bussresa till Malmö... Men det skulle det nog vara värt!

Och det var det verkligen! Det var en riktigt trevlig mässa med mycket trevligt folk och framförallt trevliga öl! Då Kristopher ska åka in senare idag så går jag inte in supermycket på mässan i sig ännu. Men funderar ni på att åka in så sluta fundera och börja planera! Förvänta er en mässa i riktigt god stämning, trots att det blev lite trångt framåt kvällen, med god öl och kul möjligheter att träffa bryggare och andra representanter från bryggerierna! Det är inte i stil med t.ex. Stockholm Beer & whisky då importörer också ställer ut, utan här är det bryggerierna själva som ställer ut och får välja öl. Först var jag till viss del skeptisk mot det, men konceptet växte på mig och i efterhand tycker jag det var riktigt kul!

En lista på mina favoriter får ni ju ha också, här är topp fem utan inbördes ordning är:

Eskilstuna ölkultur - Anders dubbel IPA
Närke kulturbryggeri - Konjaks! Stormaktsporter
Närke kulturbryggeri - Anders Göranssons bästa rököl
Slottskällan - Zeven (En Black saison som verkar vara ny för mässan...?)
Ängö - Höga Höjders

Jag avslutade mässan tidigt då jag ska vara flytthjälp idag, men en liten en på vägen hem hann vi med.

Jag tjatade halva kvällen till alla jag diskuterade olika varianter av Stormaktsportern med hur överhypad den vanliga Stormaktsportern minsann är, för när jag drack den (en flaska från 2008) så var den minsann inte så bra som alla sagt. Riktigt bra, men inte så som det sägs. Jag ber om ursäkt till er och inser att jag behövde nog bara komma ner på jorden lite, för det här var faktiskt makalöst gott! Ber om ursäkt för den usla bilden, från 2006 är den ifall det syns dåligt.

Jag avslutar med en bild till dig, Kristopher!


Kommentarer

Obalanserad sa…
Zeven lät ju intressant! Ser ut som en trevlig mässa i övrigt :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd