Mikkeller Hoppy Lovin Christmas Sauternes Barrel Aged

Så var det dags för julöl! I vanlig ordning är det en stor julölsinvasion på Systembolaget i mitten av November med många klassiker och en del nya bekantskaper. Dock är inte dagens julöl från Systembolaget så jag går inte närmare in på det för tillfället, den är köpt på Mikkeller & Friends i Köpenhamn där det också finns en uppsjö av julöl i olika varianter. 

Hoppy Lovin Christmas är Mikkellers återkommande jul-IPA gjord med ingefära och granskott (var det inte mistel innan?), och i klassiskt Mikkeller-manér så har han i år valt att lägga lite av den på rödvinsfat och lite av den på sauternesfat, och det är sauternesvarianten jag recenserar idag.


Ölen är klart gyllene halmgul med en helvit rejäl skumkrona som tar en stund på sig att sjunka undan och lämnar mycket lacings på glaset.

Doften är väldigt funky och stora, jordiga toner av stall, vitpeppar, päron, jordgubbar och exotisk frukt som mango och passionsfrukt. Många intryck på en gång men det är väldigt snyggt balanserat!

Väl i munnen är det väldigt torrt och fruktigt med medelstor beska, en hel del gröna druvor, grapefrukt, kiwi, mango, papaya, banan och åter igen jordgubbar. Dom stalliga tonerna hänger med fortfarande och lämnar en ganska besk, men fruktig, eftersmak. Torr avslutning.

Mycket speciell öl och inte särskilt julig egentligen, men jag kan nog tänka mig att ha den på julbordet ändå, de torra och jordiga tonerna bryter nog av den feta, skånska julmaten ganska snyggt. Får se om jag köper på mig en till imorgon och sparar, eller om jag prioriterar något annat. Oavsett så tycker jag att den är värd ett köp om ni ser den!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd