En försenad Mjödmåndag; Mjödhamnen Vinter

Här kommer denna veckans Mjödmåndag som egentligen skulle publicerats igår, men med St. Jude / Simone stångandes på rutorna och en fantastisk uppvisning i Borås av våra himmelsblåa pågar som resulterade i SM-guld, så blev det lite uppskjutet. Hoppas ni inte är alltför arga!

I våras släppte Mjödhamnen sin fantastiska Sommar som även kom in i det fasta sortimentet nu på hösten (tack Systembolaget, några månader för sent men kul att ni kör), och nu på fredag, den 1/11 följer man upp med ytterligare ett säsongsmjöd: Vinter, ett mjöd med pomerans, tallskott, älggräs och skvattram. 

Lite udda kryddor, jag fick tillochmed googla vad skvattram och älggräs är för något för det hade jag ingen aning om.. Men skvattram är tydligen en ört som använts istället för humle eller pors i öl förr i tiden, samt smaksättare till brännvin, och älggräs är en annan gammal ört som använts till att krydda mjöd, portvin och ättika. Så nu vet vi det!

På flaskan kan vi läsa;
"Runda honungstoner i balans med citrusfriskt kryddiga inslag av pomerans, tallskott, älggräs och skvattram gör sig väl till sill, skinka och andra julbordsläckerheter. Prova även att värma upp med lite honung och nejlika för att få en riktigt unik glögg."


I glaset finner vi en ljus, gul-rosa vätska helt utan skum. Färgen påminner mig om köttet på en persika.

Doften är kryddig och frisk med stora toner av vilda bär, ingefära, svartpeppar, honung, klöver, rost och bark. Associationerna dras till en tidig morgonpromenad i skogen med daggen som droppar överallt. Riktigt mysig att sitta och sniffa på.

Smaken bjuder på lite trä, honung och blött gräs men framförallt mer bär. Munkänslan är smekande len helt utan kolsyra och eftersmaken är bitter och ihållande med värmande alkohol. Som efter att ha druckit en väldigt mild Old Fashioned, nästan. Det hela är sötare än vad jag väntat, fast det gör mig absolut ingenting då jag över lag föredrar söta mjöd framför torra.

På flaskan står det som sagt att mjödet ska passa till julmaten och det kan jag faktiskt tänka mig att det gör! Jag kommer ha en flaska på julbordet i år att dricka till senapssillen, revbenen och skinkan. Det borde du med ha.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd