Berlinweekend del 4; TV-spelsmuseum, Oktoberfest och mer öl

I det avslutande inlägget i Berlin-serien vaknar vi ganska tidigt på lördagen och beger oss genast ut på stan i jakt på frukost. En laxbagel och en skål yoghurt senare var vi på väg ner mot Alexanderplatz för lite shopping och turistande. Vad vi inte visste var att det var Oktoberfestfirande i stan, exakt på Alexanderplatz faktiskt. Men innan vi tar oss ända dit så stannade vi till på Karl Marx Allee 93a. Varför då?

För att här finns ett TV-spelsmuseum! Precis allt du kan tänka dig från dom allra första uråldriga spelkonsolerna och arkadspelen till dom allra senaste maskinerna finns, dock med lite mer tonvikt på det gamla. 





Jag tror att vi spenderade nästan två timmar här inne, vilket är ganska länge för lokalerna är inte så våldsamt stora. Riktigt kul var det att mysa runt och läsa om alla möjliga konsoler som funnits, provspela gamla arkadspel som knappt finns längre så som Donkey Kong, Frogger och Space Invaders. Ett måste att kolla in om ni är i Berlin tycker jag.

Efter det cyklade vi ner till Alexanderplatz där vi fann en jävla massa folk, öl som flödade, pretzels, currywurst, glühwein, schweinzhaxe, marknad och gud vet allt. Solen värmde på ordentligt så vi slog oss ned i ett par solstolar och bara tittade på folk och drack varsin öl, det blev en av dom skönaste eftermiddagarna denna hösten har bjudit på.




När solen gick i moln var det dags för oss att cykla vidare och vi var sugna på att kolla in bryggpuben Brauhaus Südstern som ligger nere på Kreuzberg, så upp på cyklarna och iväg! En sak som var riktigt fint nu var att det var Berlin Maraton så att hur många gator som helst var avspärrade för biltrafik vilket gjorde att vi mer eller mindre kunde glida heeeeela vägen från Alexanderplatz tillbaka till Kreuzberg utan att behöva stanna mer än 4-5 gånger. Hur ofta händer det? 


Väl nere på Brauhaus Südstern gick vi in i den mörka lokalen och tog varsin öl. Även här finns wifi vilket jag tycker är värt att nämna som sagt, det är inte många som har det. Ölen var helt okej även här och man kunde köpa med sig en growler om man kände för det. Jag kände inte för det utan nöjde mig med ölen vi drack på plats. 



Här kan man också käka och det ska vara bra mat har jag läst, dock var vi inte hungriga för tillfället så vi tog bara några öl och satte sedan fart mot nästa mål.

Vi cyklade runt lite i dom turkiska kvarteren och sedan vidare upp mot centrala Kreuzberg och värdshuset Zur Kleinen Markthalle där vi hade tänkt käka. Och det gjorde vi fan rätt i. Schweinzhaxe för hela slanten, yum yum yum! 



En stor, mör skinkbit med knaprigt skinn, stark senap och mängder av surkål. Bättre än så blir det inte. Dom hade dessutom ett ganska roligt ölutbud, lite mer varierat än många andra ställen i Berlin. En weissbier från Meckatzer och en Schwarzbier från Kulmbacher sen var vi så mätta att vi knappt kunde gå, då kände vi att det var dags att bege sig upp mot Freidrichshain och hotellet igen.


På väg upp mot hotellet trillade vi in på ett riktigt hipsterställe. Jag vet inte ens hur jag ska beskriva det, och jag vantrivdes nåt fruktansvärt. Inga bilder togs men tänk er att man har gjort en bar i ett vardagsrum där inget är likadant som nåt annat. Stolar, bord, soffor och alltihop är helt omaka, ett akvarium i en gammal TV och tomma tavelramar på väggarna. Och så rökte varenda jävel som en skorsten där inne. Tack men nej tack.

Den totala matkoman som infann sig efter maten ville inte riktigt släppa så det var lika bra att ge upp och dra upp mot hotellet igen. 

På söndagen var det dags att köra hemåt igen, dock hann vi med ett par timmar på den helt vansinnigt stora loppisen i Mauer Park. Jag vet inte hur många stånd här var med olika prylar men när man gick där var det som om det aldrig skulle ta slut! Allt från lite seriösare marknadsstånd med broschar, vinylskivor, kläder, väskor och liknande till massor av olika matvagnar till folk som bara sålde undan sitt gamla skit. 




Jag hittade en gammal Tom Waits-vinyl och en schysst träback jag tänkte ha min bourbon i, så jag var hur nöjd som helst. Den här loppisen har öppet varje söndag under sommarhalvåret, vintern vet jag inte faktiskt. Nåväl,ett par timmar här som sagt sen var det dags att sätta sig i bilen och bege sig hemåt.

Sammanfattat så är Berlin ett perfekt resemål för en weekend. En fantastisk stad som man inte kan låta bli att blir förälskad i. För en ölnörd är det ett bra ställe om man gillar tysk öl, vill man ha amerikansk och belgisk så ska man däremot inte hoppas på för mycket. Men du åker inte till Berlin för ölen.. Nej, hit åker du för hela upplevelsen. Vi kommer definitivt åka hit snart igen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd