En lite försenad mjödmåndag: Kuhnhenn Megaglin Mead

En regnig julilördag tog min kära vän Kristopher sig med fru till Köpenhamn vilket till min stora glädje resulterat i denna Mjödmåndag, skrivet av mig: Blafa. Denna vecka kommer mjödet i fråga från amerikanska Kuhnhenn, ett bryggeri, tillika mjöderi som Manker tidigare behandlat på just denna blogg.

Kuhnhenn, detta lilla bryggeri från Michigan kan inte anklagas för att ligga på latsidan. Med nästan 400 unika öl och mjöd under bältet är variationsrikedomen stor, något just detta mjöd visar på. Tyvärr har vi inte sett något från dem i vårt avlånga land ännu men säkra källor kan bekräfta att en allt större del av deras fatöl snart finns att avnjuta på pubar i Köpenhamn.

Megaglin Mead är iallafall namnet på dagens mjöd och i beskrivningen till denna brygd sägs över ett dussin kryddor bidra till en mångfacetterad profil. Mjödet är tappat på en 375ml flaska och vi kan gissa på en rätt limiterad utgåva då omdömen och betyg lyser med sin frånvaro på nätet, flaskan inhandlades i Barcelona av alla platser!


Lever drycken upp till sin beskrivning då? Ja och nej! Visst är det en kryddig söt dryck som möter våra glas. Redan innan detta gyllenfärgade mjöd nått våra glas sprider sig en doft av jul och kanel runt bordet. Här är det verkligen kanel som står i centrum, och till skillnad från ett av mina tidigare omskriva mjöd, B. Nektar Vanilla Cinnamon tar doften en helt annan riktning. Inte hittar vi några brända toner här utan vad som snarare sticker ut är en doft av nymalen kanel, trä och andra juliga kryddor där bland annat nejlika spelar en framträdande roll . Bakom detta en slöja av mjuk honung, äpplen och lite värmande alkohol.

Smaken följer inte helt förvånande doften men någonstans känner jag att den beskrivningens komplexitet uteblir. Nog är det ett trevligt mjöd alltid, överlag välbalanserat även om man i min mening gärna fått skruva ner alkoholen en grad eller två, den är tydligt märkbar. Megaglin Mead är trotts detta ett mjöd jag gärna sippat på långt in i sommarnatten. Mitt första Kuhnhenn mjöd har gett mig kraftig mersmak och jag ser definitivt fram emot att ta mig an fler av deras experimentella tolkningar på denna värmande honungsbrygd!

 Det var allt för denna gången och jag tackar för mig!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd