Saft på röda vinbär

Idag är det min älskade fru som gästar här på Kornmalt, spännande! Ett recept som inte alls handlar om öl, men likväl något jäkligt gott att avnjuta på sommaren. Rödvinbärssaft! Enjoy!

Jag har den senaste veckan passat min brors katt, och varje gång jag var där spanade jag in deras bärbuskar och provsmakade några av de supermogna hallonen. Häromdagen var vi bjudna över på middag och naturligtvis var jag på bären igen. "Ta med några hem" blev till en länsning av buskarna och resulterade i två liter röda vinbär.



Vi pratade lite om vad man gör med två liter röda vinbär, och förslag från vänner innefattade såväl sylt, gele och chutney som kir och vin. Jag kände lite att röda vinbär är ett wildcard smakmässigt och eftersom Kristopher menade att det är för surt för sylt till våfflor, så fick det istället bli saft. Vi är inga saftdrickare, och jag har aldrig gjort saft innan, men samtidigt är det ju en grej man måste kunna som vuxen, vilket vi ju är nu, gifta och allt.

Så, jag hittade lite olika recept och kombinerade ihop två stycken som jag tyckte lät bra. Det ena var på röd vinbärssaft med vanilj och hade en bra grund, och den andra hade citron i och beskrevs som väldigt fräsch. Eftersom jag har en förkärlek för citron så tog jag det enkla grundreceptet men tog bort vaniljen till fördel för citron. Väldigt syrligt men gott.

Du behöver:

2 l röda vinbär
8 dl vatten
6 dl Strösocker
1-2 citroner (en för varje liter bär, jag använde 1,5st)
1 krm natriumbensoat

Diska flaskorna noggrannt och sätt i dem i en kall ugn. Kör på ugnen på 125 grader och låt dem ligga där tills du behöver dem. På så sätt blir de desinficerade och saften håller längre. Jag visste inte hur mycket saft det skulle bli, så jag tog lite vad jag hade för att det skulle räcka. En av Kristophers fina mjödflaskor, en patentflaska och en burk som reserv. Tur var det för ena flaskan gick sönder. Använd inte IKEAs patentflaskor, de är bara för prydnad. Jag trodde korken var av keramik men den smälte som en marshmallow i ugnen.



Skölj bären och skrubba citronen noggrannt. Varva bären med citronskivor i en gryta och häll över vattnet. Koka upp och sjud i ca 10 minuter under lock. Ena receptet sa att man kunde mosa bären lite med en potatispress, men det var ganska otympligt och en slev mot kanten räcker fint. När det kokat färdigt häller du upp bären i en syltduk och låter det rinna av i 20-30 minuter.

Eftersom jag tänkte att en gång inte gör en till saftmakerska så köpte inte jag en hel ställning. Det fick bli lite improvisation och jag fick hälla av efter hand som min skål (bringaren från mixern...) blev full, men det fungerade ändå. Ska man göra det fler gånger kan det dock vara värt med ett ordentligt kit.





Häll tillbaka saften i grytan och på med värmen igen. Häll i sockret medan du rör väl, och låt det sjuda i 10 minuter igen. Ta av grytan från plattan och skumma av saften. Ta upp lite av saften i en liten kopp och rör ner natriumbensoatet där i. Man kan även använda atamon om man har det, kolla då mängden på förpackningen. Detta har man i för att saften inte ska jäsa (för det vill man ju inte!) samt hålla sig längre. Med konserveringsmedel behöver man inte tvunget förvara saften i kylen, vilket man måste annars.

Rör ner natriumbensoatblandningen i den övriga saften igen, och nu är det klart att hällas upp i de rengjorda flaskorna.

Att göra saft var enklare än jag trodde, och det var en givande känsla att verkligen nyttja bären som fåglarna annars tagit. Saften blev frisk och god och inte alls för syrlig som jag nästan var rädd för. Perfekt en riktigt solig dag!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd