Mjödmåndag: Mjödhamnen Blomma och Blad

I skrivande stund har Mjödhamnen släppt inte mindre än 38 mjöd. Större delen av dessa 38 är torra och halvtorra, vissa mousserande och andra inte.. Jag har än så länge provat en handfull av deras mjöd och har varit mer än nöjd varje gång. Udda, men fängslande smaker kan man väl kort beskriva det som.

Dock så har alla jag testat hittills varit just torra och halvtorra, jag har ännu inte provat något av Mjödhamnens få söta mjöd.. Tills idag! Samtidigt som jag mailade med Mjödhamnen om söta mjöd och fick tipset om att beställa Mazurskie Grunwaldzki fick jag även tipset om Blomma och Blad från deras egen portfolio.

Saxat från hemsidan
"Kombinationen ljus bladhonung och blomblad från lavendel i ett sött mjöd är minst sagt förförisk. Honungen består främst av bladhonung av okänt ursprung, nektarinnehållet är främst från raps och klöverväxter. Lavendeln kommer från Marocko dit biodlaren Mats Larsson reste för att besöka sina släktingar, strax innan han besöktes av Expedition Lokalt Mjöd: Ett perfekt tillfälle att inhandla lite exotiska kryddor att krydda mjöd med. 

Mjödets sötma är betydligt högre än de flesta mjöd vi tillverkar, dock något torrare än det liknande mjödet ”Bark och Blad” på samma honung. Mjödets vatten kommer från Kallkällan i Flöghult, som en gång i tiden såldes som mineralvatten."


I glaset finner vi en väldigt klar, ljus vätska. Tänk flädersaft. Inget skum överhuvudtaget.

Doften är väldigt söt och blommig med en hel del kanel, nejlika, råsocker, röda vinbär och vanilj. Lavendeln känns av om man letar efter den, men hade jag inte vetat att det skulle vara lavendel i så hade jag nog inte gissat på det. Dock är det väldigt blommigt som sagt, lite som en äpplepaj på fönsterbrädet en ljummen aprilkväll. Poetiskt!

Mjuk munkänsla, inte så oljig som söt mjöd tenderar att bli utan mer smekande lätt. Smaken är söt, men också ganska syrlig och väldigt fruktig. Honungen är mycket framträdande, och här tycker jag mig känna lavendeln mer än vad jag gjorde i doften.. Dock fortfarande inte lika mycket att jag hade gissat det direkt. Vanilj, gula äpplen, maskrosor och en hint av kanel. Lång, fin eftersötma som värmer fint i halsen efter varje sipp.

Riktigt gott, det här är nog det bästa mjödet jag provat av Mjödhamnen hittills. Får nog ta och beställa syskonvarianten Bark och Blad som är gjord med kanel och samma sorts honung nästa gång. Liksom alla Mjödhamnens mjöd finns den här buteljen i beställningssortimentet på Systembolaget.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd