Moonshine: Shine On Georgia Moon Corn Whiskey

Första gången jag var på Juuls Vinhus i Köpenhamn så var det en flaska, eller burk är det ju egentligen, som fångade mitt intresse direkt. En stor burk med genomskinligt innehåll, etikett som ska se lite hemgjord ut med texten "Shine on", och så stod den bland den amerikanska spriten. Jag var inte helt klar med vad det var för något mer än att det var en jävligt kul butelj, så jag hoppade den gången.

Dock var jag där igen förra helgen och var då lite mer påläst om denna spritdryck. Corn whiskey, white dog, white lightning eller helt enkelt moonshine.. Den här burken ska iallafall ge intrycket av att det är moonshine, eller hembränt som vi säger i Sverige. I vissa delar av USA finns en lång hembrännartradition sedan förbudstiden då det inte fick säljas någon sprit överhvudtaget.. Så man fick bränna själv helt enkelt, och då brände man ofta sin sprit på majs. 

För att det idag ska få kallas corn whiskey eller corn liquor måste det vara minst 80% majs i mäskningen och dom kan antingen lagras i ekfat flera år innan buteljering, men dom kan också buteljeras efter ett par månader.. Eller som i detta fallet, i mindre än en månad. Mindre än 30 dagar närmare bestämt, som det står på etiketten. En väldigt, väldigt ung whiskey med andra ord.



När jag ser på spriten så vet jag inte vad jag ska vänta mig alls, men vätskan är helt klar och ofägrad. Som helt vanligt vatten, vodka eller gin.

Doften är riktigt skarp och frän med en hel del majs, gräs, rosenvatten, gödsel, kanel och nejlika. Väldigt udda doft jag inte känt någon annanstans och jag antar att det är majsen som bidrar en hel del till det. Väldigt rå sprit.

Även smaken bjuder på mest majs och lite kanel, läder, gummi, örter och typ aceton eller liknande medel. Som sagt väldigt skarpt, men det funkar ändå på något sätt. Smaken och doften är inte alls vad man väntar sig när man först ser spriten vilket gör det och till en väldigt spännande upplevelse.

Detta är ingenting som jag kommer ta mig ett glas av att sitta och njuta av som en bra bourbon eller liknande, men det är ändå något jag tycker att dom som är intresserade av amerikansk sprit bör prova. 199 DKK på Juuls Vinhus gick denna burken på, helt klart värd pengarna i min mening.

Kommentarer

Pettsson sa…
Numera lanserad på Systemet, nr 458

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd