Beermakers dinner: Mikkeller

I lördags var det äntligen dags för den första av några kommande BMD's som Fredrik Johansen har anordnat på Gastro i Helsingborg över hösten/vintern/våren. Inte nog med att det var den första, det var även den mest exklusiva och påkostade av allihop med tiorättersmeny och ett helg gäng svåråtkomliga öl från Mikkeller, eller "crazy shit" som Mikkel själv beskrev det.

Lördagen startades lite mjukt hemma hos mig när Balder, Gripen, Blafa och Alexi kom förbi och delade lite öl (ni som följer facebooksidan kanske såg vad vi gottade oss med). Utan att gå in för mycket på vad vi drack så kan jag ju ändå nämna att det bland annat blev en månad gammal Pliny the Elder och Surly Furious, Stranahan-lagrad Cigar City Hunahpu, Founders Better Half och Hair of the Dog Bourbon Fred. En helt okej uppvärmning med andra ord.


Vi satt här hemma i ett par timmar, snackade skit, drack öl av världsklass och åt fläskasvål innan det klockan 18 var dags att bege sig med tåg till Helsingborg och Gastro. Vi missbedömde tiden lite grann och blev knappt en kvart sena, men fint folk kommer sent eller hur heter det? Förlåt Fredrik.

Väl inne på Gastro fick vi vars ett glas Sour Bitch och blev vi visade till vårt bord där även två arbetskollegor till mig befann sig, hälsade fint och slog oss ned. Medlemmar ur Helsingborgs Hembryggargille fanns på plats och även Ölnörderi-Erik var där. På andra sidan rummet fann vi vår goda vän Thorsten och vänner som vi hängde ihop med på Sour & Bitter, alltid kul att träffa andra nördar.

Mikkel "Mikkeller" Borg Bjergsø var ju naturligtvis också där.
En liten stund efter det var det dags för första rätten. Som sagt så var detta en tiorättersmiddag så jag vet inte om jag ska gå igenom varje rätt och hur parning med ölen funkade, men jag kan väl säga att det över lag var helt fantastisk mat och ölen.. Ja, det var ju crazy shit. Alla parningar var inte klockrena, men några av dom var helt makalösa. Hela menyn plus öl finner ni här, så tänkte jag gå igenom höjdpunkterna för mig.

Edit: Fredrik har skrivit om samtliga rätter och även lagt upp bilder på dom här!

"Havskräfta från Fjällbacka stekt i skal med rosmarin, rökt enoki, huvudet fyllt med klokött i brandade mixat med pate a choux, doppat i sifontempura och friterat, kräftemulsion". Detta parades med Vesterbro Toiletbajer som kanske inte är den mest galna ölen på listan, men likväl en fantastisk veteöl. Här gifte sig smakerna riktigt väl. Kräftans distinkta sälta ihop med ölens mjuka skumbanan- och koriandertoner blev i min bok en av kvällens bästa parningar.

"Pilgrimsmussla från Kristiansund, majs, pilgrimsmusselkjol, bläckfisk, squidfond, mejram, panchetta, zuccini, smör" dracks ihop med Orval klon 2009. En högst sällsynt öl som det var jävligt kul att få prova, och så tycker jag även att den var snäppet bättre än den riktiga Orval.. Fick lite sura miner när jag sa det, men så är det. 

"Svamptortellini, säsongens svamp, brynt gullök, champinjonjuice" och The Forager, en sprillans ny stout på 6,6% med svart tryffel värt 35 DKK i varje flaska.. En ganska dyr öl med andra ord. Otroligt stor öl med tanke på den låga alkoholhalten, väldigt fyllig med enormt mycket smak. En av kvällens bästa öl och kanske den bästa parningen under hela kvällen dessutom. Svampen i maten gjorde sig så galet bra ihop med den mörka, smakrika och lena stouten. En av dom bästa öl- och matparningar jag haft tror jag.


"Mörkokt kalvkind, grillad kalvtunga, krispig bräss, gastrique, betor, björnbär", hands down kvällens bästa maträtt. Helt makalöst gott. Saglar fortfarande lite när jag tänker på det. Åts ihop med Barrel aged Monks Elexir Brett & White wine barrel aged Santas Little Helper. Här tyckte jag nog att den brettade Monks Elexir passade bäst, vitvinslagringen på Santas Little Helper lyfte inte rätten på det sättet jag hade önskat. Inte den bästa parningen, men definitivt den bästa maten. 


Sen tycker jag att båda efterrätterna var kanon. "Variation på säsongens bär, björnbärsglass, blåbär i textur" och "Infuserat päron, karamellliserad mjölkchokladglass, päroncurd, praliné", fast päronet var nog snäppet över ihop med Barrel aged Big Worse Bourbon så var även detta en av dom absoluta höjdpunkterna. Sött, mörkt, fruktigt, vanilj, bourbon, aaah.

Avslutningsvis blev det kaffe, Stella 3 och Barrel aged Weasel Rodeo. En absolut värdig avslutning, framförallt den fatlagrade Weasel Rodeon var grymt häftigt att få dricka. Även de övriga fem rätterna var ju hur goda som helst och ska definitivt inte glömmas, men ovanstående var verkligen en upplevelse utöver det vanliga. En middag värd varenda krona.


Så, fem timmar efter att vi druckit upp vår Sour Bitch var vi alltså färdiga på Gastro och de flesta av oss gick bort en sväng till Dahlberg för mer öl. Dahlberg som för övrigt har sin sista dag öppet den 30/10 vilket jag tycker är sjukt sorgligt. Ett av dom bästa ölställena i Helsingborg med ett fantastiskt läge på uteserveringen, grym personal och alltid kul och udda öl. Otroligt trist faktiskt. 

Lagom vid 01.30-tiden gick sista tåget för oss söderut så det fick det bli, taxi är lite för dyrt när man ska åka så långt norr ifrån. Glada, nöjda och lite runda under fötterna höll vi låda hela vägen hem (jag iallafall). Enormt tack till Fredrik som styrt upp den här sanslösa kvällen full med extraordinär mat och öl! Nu blickar vi framåt i en och en halv månad ungefär, då är det Gastro igen fast denna gången med De Molen. Jag längtar redan.


Kommentarer

Fredrik sa…
Tack för en trevlig middag och ett bra inlägg Kristopher, bilder på alla rätter ligger på humleochmalt.blogspot.com nu :)
Kristopher sa…
Det är du som ska ha tack Fredrik :) Fint, länkar det nu också!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd