Maltes Hembryggarfestival, rapporten

Jag kan väldigt lite om hembryggning, det erkänner jag. I vårt lilla Brasserie Vellanche-projekt är det mestadels Balder, ackompanjerat av Gripen, som står för kunnandet och jag står mest för drickandet. Därför kände jag mig till en början lite smått missplacerad när Balder berättade att han hade anmält oss till årets upplaga av Maltes Hembryggarfestival i Limhamn. Men med den goda stämningen som rådde, alla glada och välkomnande människor och all god (och mindre god) öl så var det inte svårt att ha en riktigt rolig dag ändå.

Själva festivalen skulle börja 15.00 men vi som skulle ställa ut var välkomna in redan klockan 12.. Vi trodde dessutom att dom flesta skulle vara där då och det skulle vara trångt och jävligt att få upp sina grejer, därför var vi där vid öppning och.. Vi var mer eller mindre ensamma. Dom enda som fanns på plats var mässgeneralen Jonas och medlemmar från Malte som höll i hela spektaklet, så vi hade helt plötsligt gott om plats att hitta vårt bord och göra i ordning allt.

Jonas visade oss till vårt bord, vi fixade lite så det blev fint, ställde in ölen i kylen och gjorde en provsmakning. Två öl skulle vi ställa ut, men efter många om och men så blev det bara en. Den första var en specialvariant av vår saison som vi bryggde hos Balder för en tid sen. Ursprungssaisonen What Saison? är vi väldigt stolta över och den hade jag med glädje ställt upp med, men det var en version som blivit lagrad med olivkärnor som vi hade med till tävlingen, What Saison? Kalamata edt. Nu är ju olivkärnor väldigt feta vilket resulterade i att ölen blev helt platt och inget skum what so ever. 

Dock tyckte vi ändå att det var en schysst smak i den och vi fick över kvällen rätt så mycket kul respons och positiv kritik med tips om hur man kan göra det bättre nästa gång. Vi är alltså nybörjare som fan allihop så alla tips vi fick hjälpte jävligt mycket. Dock är det en sak som är lite störigt. Vi hade med oss några flaskor av originalsaisonen som vi bjöd på för dom som ville ha det, och en liten fågel viskade att om vi hade tagit med originalsaisonen så hade vi kanske haft en chans till topp placering, men men.. Nästa år! 

Den andra ölen vi hade med oss var ett försök till berliner weisse, Werner & Werner. Denna ölen, mina vänner, är något av det äckligaste jag någonsin luktat på i ölväg. Tanken var god, men ölen var vidrig. Tänk er samma konsistens som välling med doft av babyspya och sur mjölk. Nä, helt odrickbart. Därför valde vi att stryka den ur tävlingen och enbart köra med saisonen. Dock så fanns W&W så folk fick lukta och smaka om dom vågade, men dom flesta stod över. 


När vi ställt i ordning alltihop så tog gick vi en runda i Limhamn, käkade lunch och njöt av den 18-gradiga värmen som sköljde över Skåne så här i slutet av Oktober. Sämre har man haft det. Kring 14-tiden var vi tillbaka i lokalen och då hade det börjat strömma in en massa annat folk och dom flesta borden var antingen klara eller på väg att bli klara. Jag strosade runt lite och provade några öl jag på förhand visste skulle vara där innan jag till slut begav mig tillbaka till vårt bord och inväntade allmänheten. 

Det ställdes ut sammanlagt 35 öl om jag inte minns fel, och även om jag inte hann med att prova alla så fick jag provat dom som var tippade i toppen och dom som jag var extra sugen på. Även några andra provade jag och kvalitén var väl något skiftande, men några riktigt kul öl fick jag i mig iallafall. Några höjdpunkter: 


Helsingborgs Hembryggargille hade med sig sin Monks of Dschubba, en belgisk ale med ekkuber och portvin.. Riktigt välbalanserad och smaskig, snygg kombination av smak och doft och fina drag av portvinet. Jag är förvånad över att den inte slutade på högre placering än vad den gjorde.

Bryggare Bergström Caiman Blues IPA. Festens utan tvekan bästa IPA i min mening. Mycket rivig och fruktig humle och en snygg balans med den trevliga maltbasen som all humlen vilar/dansar på. Hade knappt gissat på en hembrygd om jag provat den i blindo.

En av fesivalens mest stiltypiska och välgjorda öl var Tobias Stegk's och Holger Krawczyk's weizenbock Brunator. Massor av söt och mjuk vete och mängder av malt. Denna hade fått vilken ölnörd som helst att hoppa jämfota av glädje, under förutsättningen att man gillar stilen förstås. 

Kapusta Brewing Elder Berrys Farmhouse Ale, den här ölen förtjänar definitivt högre placering än 14 tycker jag. För det första så var den jävligt snygg. Vackert rosa med en liten ljust, ljust rosa skumkrona. Lite funkig och massvis av bär i både smak och doft. Riktigt god.

Andra som jag tyckte stack ut lite extra var Hampus Brewing The Old Bare Knuckle Tango, mjuk och fyllig old ale med fina toner av torkad frukt. Anders And Hop Squeeze var en riktigt rå IPA som nästan rev i halsen när man drack den. Jag tycker dessutom att den var bättre än Autumn Red, så lite förvånad är jag faktiskt att Autumn Red fick högre betyg i slutändan. Brewbros DIPA var en riktigt maltig DIPA någonstans i gränslandet till amerikanskt barley wine, fantastisk ihop med Snyders Honey Mustard.

Vinnaren av festivalen blev ingen av dessa, utan det var nämligen Hannes / Nerdbrewing som knep förstaplatsen med sin imperial stout Else If! Även den en väldigt välgjord öl, och även om den inte var mitt förstaval så var det en värdig vinnare.. Det var en av dom absolut mest välgjorda ölen på festivalen, inga felsmaker eller annat konstigt som stack ut. Grattis Hannes!

Men det fanns ju en kategori till.. Finast bord. Vi var stensäkra på att vi skulle vinna den med tanke på att vårt bord var finast. Men ibland vill sig inte allting väl utan vi hamnade på tredje plats. Vi tror fortfarande att den tävlingen var riggad. Efter prisutdelningen var det dags för oss att dra ner till Bishops Savoy för att prova Evil Twin / Omnipollo Free Beer, men när vi kom dit så var den naturligtvis slut. Ett par andra öl blev det så får vi göra ett nytt försök på Free Beer på lördag istället.

Allt som allt en jätterolig hembryggarfestival som jag tror att vi kommer att ställa upp i även nästa år, och då hamnar vi på prispallen. Kanske med en helt färdig berliner weisse istället för det kräket vi hade i år, och kanske med en ny och förbättrad version av vår saison.. Vem vet? 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd