Omnipollo Nebuchadnezzar

En av höstens mest omtalade svenska öl? Ja, ihop med den fantastiska Brekeriet Cassis så är det nog så. Henok gjorde verkligen succé under SBWF med sin nya DIPA Nebuchadnezzar. Det där namnet kunde ingen uttala, så därför kallas den numera i folkmun kort och gott för "Neb".

Omnipollo är ett flygande bryggeri som bland annat har bryggt hos Amager i Danmark, men gör dom flesta av sina öl hos De Proef i Belgien (som nog allra mest är känd för att även bland annat Mikkeller gör större delen av sina öl där) och är ett av dom mest lovande nya bryggerierna i Sverige just nu.

Den eleganta Leon är min tidigare favorit av Omnipollo som med sin champagnejäst och välbalanserade humling gör den till en klockren öl att ha till maten, till fredags-after worken eller bara för sig själv. Russian Roulette var det mycket omtalade samarbetet med Evil Twin där dom gjorde en svart IPA och en ljus IPA och tappade på likadana flaskor med likadana etiketter utan några som helst synliga skillnader så du inte visste vilken det var du köpte. Därav namnet. Genialisk idé tycker jag. I detta nu håller dom dessutom på, även denna gång ihop med Evil Twin, med ett nytt projekt vid namn Free Beer. Galet och riktigt kul projekt som i korta drag innebär gratis öl i Danmark och väldigt billig öl i Sverige. Mer information kring det hittar ni hos Manker. Otroligt spännande är det iallafall!

Men hur är Neb då? Jag provade den lite snabbt under mässan men tyckte inte att jag fick i mig tillräckligt för att kunna ge ett ordentligt omdöme, så mycket mer än "jävlar, det här var fan fenomenalt!" blev det inte just då. Men nu när jag var i Köpenhamn i helgen så såg jag att Ölbutikken hade fått in ett gäng flaskor och tänkte att det är klart att jag måste köpa och prova ordentligt.

hemsidan kan vi läsa; 
Neb” is a home brew recipe that has been scaled up with no consideration to economies of scale. Some say idiotic, and as an economist I would have to agree. Get fresh or die trying.
Henok" 


Ölen är bärnstensfärgad och grumlig med en vit gräddig skumkrona som stannar kvar länge och bildar skulpturer i sig själv. Poetiskt va?

Doften bjuder på massvis av underbar fläder, mango, honungspomelo och lime. Enormt fruktigt och uppfriskande!

Fläder och exotisk frukt dominerar smaken. Mango, vit grapefrukt, papaya, ljus honung, farinsocker och grönt te kommer fram ihop med den enormt fruktiga humlebeskan. Det är väldigt mycket smak och men det blir aldrig för mycket, riktigt snygg balans med andra ord. Inte nog med att det är balans i humlen utan där ligger även en mycket bra maltbas bakom det hela som pallar bära upp alla dessa smakerna. Mycket snyggt.

Det här är definitivt en av dom, om inte den, bästa svenska DIPA jag provat. Alltid gött med öl som lever upp till sin hype. Jag läste på Omnipollos facebook att Systembolaget var intresserade av att börja ta in deras öl.. Jag håller tummarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd