Ölsenap revisited

För lite mer än ett år sedan, när bloggen var nystartad och jag satt här och tvingade på er mina tafatta inlägg om allt möjligt, gjorde jag bland annat ölsenap. Jag minns att det var väldigt enkelt, men jag har ändå inte tagit mig tiden att göra det igen. Förrän nu.


Planen för helgen är att bege sig ner till pappa Balder i Vellinge för att ta ett par öl och grilla. Det blir ingen extravagant provning denna gången, utan mer chilla och dricka gott typ. Visst, ett par specialare blir det ju alltid, bland annat har jag en flaska av Anchorage Tide and it's takers tripel som jag köpte i Köpenhamn förra helgen och är väldigt sugen på att knäcka, och kanske något annat också. Men utöver det blir det nog mest Zlaty Bazant för min del, vilket inte alls är fy och skam det heller.

Men vi tänkte ju även tända grillen som sagt. Balder står för revbenen och Korvhuset står för korven, så jag tänkte att då kan jag ju stå för senapen. Det är ju ändå mer än ett år sen jag gjorde senap sist så det kan ju vara roligt. Inte minst för Balder och Ola som inte fick chansen att prova senapen sist!

Jag gjorde senapen på samma sätt denna gången, fast dubbel sats och en annan öl. Istället för Amager Double Black IPA (en av mina första recensioner för övrigt, inte riktigt lika mycket ordbajseri som nuförtiden eller hur?) så använde jag denna gången Nögne Ö Imperial Stout. Jag tror, och hoppas, och antar, att imperial stouten ska ge en mycket mörkare och tyngre smak än vad den svarta IPAn gjorde. Nåväl, time will tell.. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd