Rüdbrygger Saison Elementaire

För ett par veckor sen snappade jag upp via Beer Sweden Forumet att hembryggaren Viktor från Linköpingska Rüdbrygger var ute efter en burk Heady Topper, och lyckligtvis hade jag en över. Vi snackade lite fram och tillbaka och kom fram till ett byte som vi båda var nöjda med. Idag hämtade jag ut mitt paket med min avtalade bytesöl och en rolig extra som Viktor skickat med.

Ölen i fråga är en hembrygd saison på 6,2% vid namn Saison Elementaire och fyndigt nog, ölstilen till ära, har dom döpt om bryggeriet på etiketten till Rudbrouwer. Nördigt som fan men hur kul som helst tycker jag, haha. Spännande då jag inte har druckit så värst många hembrygder tidigare, två eller tre stycken från Antons Bronxeng Brewery men inte så mycket mer. Jag hade gärna åkt på SM i hembrygd men det är så mycket annat som kommer i vägen så det har inte blivit av det heller. Nåväl, hur var ölen då?


Snyggt orange, något grumlig med stort poröst helvitt skum som sjunker undan efter en stund.

Mycket trevlig och frisk doft med citronzest, stall, vitpeppar, lavendel och banan. Tankarna förs verkligen till Belgien och känns riktigt stiltypisk och snygg.

Något lägre kolsyra än vad jag väntade mig, men absolut inget som stör.. Snarare tvärtom! Bra munkänsla och mycket belgiska toner, fin balans. Stallet återkommer, även så gör citronzest, banan, koriander, lavendel och vitpeppar. Syrligt och uppfriskande avslut. Ölen känns väldigt proffsig och jag vet inte om jag hade kunnat känna så stor skillnad på denna och en icke-hembrygd.

Riktigt trevlig öl Viktor, tack så mycket för denna! Funkade dessutom väldigt bra ihop med lite hård fårost.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd