Mikkeller Vesterbro Pils

Hur många gånger har du fått frågan "vilken är din favoritöl"? Det är en fråga som alltid är lika svår att svara på tycker jag då det handlar lika mycket om vad för sorts öl man föredrar över lag som tillfället den dricks, platsen, humöret, vädret och så vidare. 

Men trots det så har man ofta en eller ett par öl man håller närmare hjärtat än andra, oavsett vad man egentligen är sugen på.. Sen om det beror på att det är den godaste man druckit eller om man har någon annan sorts koppling till den låter jag vara osagt, men Mikkeller Vesterbro Pils är en sådan öl för mig. 


Detta är ingen recension, utan snarare en hyllning kan man väl säga. Vesterbro Pils är inte utflippad på något sätt, den är inget revolutionerande och den är definitivt inte särskilt stiltypisk för en pilsner. Men den är helt enkelt så jävla bra. 

En ren, frisk, lättrdrucken öl utan krusiduller som går att dricka i mängder utan att bli trött på. Oavsett väder, årstid och humör så hade jag kunnat dricka den här ölen gång på gång. Måhända att det inte är den bästa ölen jag någonsin provat, men det är definitivt en av mina favoriter och det blir jag påmind om varje gång jag är i Köpenhamn. En öl jag hade tagit med mig till en öde ö om jag bara fått välja en. 

Tyvärr flasktappas den inte utan serveras bara på ett väldigt litet antal utvalda ställen, men den finns nästan alltid på fat på Mikkeller Bar (Viktoriagade) och på Mikkeller & Friends (där heter den Nörrebro Pils, men det är samma öl), och så ofta jag kan så tar jag med mig min growler och fyller den med denna ljuvliga öl. Jag sträcker mig faktiskt så långt att säga att det är en av Mikkellers bästa öl vilket kanske är ett bold statement enligt många då han gjort rätt många, men det är något jag står för. Fantastisk öl.

Kommentarer

Ett riktigt trevligt öl! Senaste jag drack det var på Hallernes Smørrebrød i Köpenhamn, ett ställe där man förutom att dricka Mikkeller kan avnjuta just smørrebrød. En fin kombination.

Här är en rapport från Hallernes Smørrebrød om någon skulle vara intresserad:

http://www.beerwithus.se/2013/04/ol-i-kopenhamn-hallernes-smorrebrod/

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Inkokta tomater á la Camilla Plum