Burgarens bästa vänner

Idag har det regnat i Skåne, och det är fortfarande en mulen himmel som hänger över oss. S K Ö N T, tycker jag. Den värmen som har pågått i landet den senaste veckan trivs jag inte alls med. Konstant svettig och allt är klibbigt, jag blir inte ens sugen på öl.. Jag bara ligger i en semi-koma och svettas. Men idag är det mulet, tack och lov, och jag har gjort burgare.

Men vad är det bästa tillbehöret till en burgare? Därom tvista de lärda, och även om alla gillar olika så finns det vissa saker som är mer eller mindre klassiska. Pommes frites eller någon annan sorts friterad potatis, coleslaw och lökringar är ju några klassiker som alltid går hem. Grymma pommes är busenkelt att göra hemma, lätt illustrerat i det här inlägget, och lökringar är om möjligt ännu enklare.



Skiva önskad mängd lök (gul eller silverlök föredrar jag) i lagom tjocka skivor, två stycken brukar vara ganska lagom. Blötlägg i mjölk i en halvtimme i kylen. Vänd i mjöl/skorpmjöl och fritera. Lätt upp på hushållspapper och salta riktigt. Färdigt! Hur lätt och gott som helst!

Coleslaw är något jag gör i tid och otid. Det passar till det mesta. Strimla ett halvt vitkålshuvud och blanda med en strimlad lök, gul eller röd spelar ingen roll men jag föredrar gul. Här kan du passa på att lägga i lite vad du vill egentligen, tunnt skivade morötter är gott, likaså är rädisor. Blanda ner två deciliter creme fraiche, några matskedar majonnäs, ett par teskedar dijonsenap och en skvätt rödvinsvinäger och blanda runt ordentligt. Salt och peppar också, naturligtvis. Låt detta sedan stå en timme eller två tills kålen börjat mjukna lite, sen är det bara att frossa.



BBQ-sås kan man också göra även om jag inte brukar göra det så ofta, men här finns ett recept på det. Picklad lök och inlagd chili är perfekt i din burgare, likaså är inlagd gurka. Bröden kan man göra själv, dock har jag inte provat det än.. Men det kommer, och då får ni reda på hur jag gick till väga där med.

Och så dricker man öl till, så klart. Beerbliotek Pale Ale Bobek Citra funkade klockrent för mig ikväll. Hoppas det smakar lika bra för er.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd