Philly cheesesteak

Imorgon börjar CBC! Men jag ska inte dit förrän på lördag. Satan vad taggad jag börjar bli! Vad jag ska hitta på imorgon? Jag ska till Hamnmästaren så klart! Malmö Brygghus ska äntligen öppna sin sprillans nya biergarten precis vid centralstationen i Malmö. Det kommer bli en perfekt start på helgen och sommaren, om du är i närheten och inte ska på Copenhagen Beer Celebration, då ska du till Hamnmästaren. Punkt slut! 

Om du däremot inte befinner dig i närheten och inte riktigt vet vad du ska hitta på imorgon så kommer här ett tips, äta måste man ju alltid göra ändå.

En amerikansk klassiker! Kött, ost, bröd, lök. Som en burgare, fast annorlunda. Antagligen uppfunnen på Pat's King of Steaks i Philadelphia är detta en steak sandwich som serveras landet över till frukost, lunch och middag i massvis av kombinationer.

Men istället för att göra det krångligt så körde jag en klassisk, enkel variant. Strimla en bit nötkött fint (jag använde runt 600 gram ryggbiff) och stek på hög värme. Strimla en gul lök och tillsätt på stekjärnet. När löken mjuknat så kryddar du med valfria kryddor, exempelvis svartpeppar, paprikapulver, kajennpeppar, spiskummin, oregano och så vidare. Tillsätt en liten skvätt vatten så att det blir lite kladdigt och sänk värmen. 

Under tiden delar du en baguette / ciabatta / valfri bulle (fralla heter det uppåt landet, men i Skåne säger vi fan bulle) som du sedan fyller med din kött- och lökröra. Till detta brukar det serveras pommes, klyftpotatis eller kanske Yukon Gold-potatis men vi nöjde oss med en vanlig grönsallad på ruccola, plommontomat, salladslök och fetaost.. Det blev hur bra som helst. Och så dricker du en öl till, naturligtvis.

Kommentarer

Anonym sa…
Låter väldigt gott! Här kommer mitt tips på samma rätt. Den bästa philly-stake mackan gör man på rostbiff anser jag.
Vanlig rostbiff man kört i ugnen dagen innan ett par timmar som helst ska vara lite blodig. När den svalnat skär man tunna skivor som man sen skär till bra fyrkantiga bitar. Strimlor bruka bara dras ur mackan och hamna på hakan när man tar ett bett.

Steks sen hastigt i varm panna med olja och kryddor. Samla köttet i en avlång hög och dra av pannan från plattan. Lägg på ostskivor på köttet och låt det stå samtidigt som du skär upp bröden. Välj ett mjukt bröd som inte har för hård eller seg yta då det är som upplagt för dräll när man ska slita med tuggorna. Bred ett tunt lager med senap på ena sidan och ett lite tjockare lager med ketchup och bostongurka på andra. Inte för mycket då det är köttet som ska ha huvudrollen.
Ta en stekspade och vänd ner köttet och den nu smälta osten i den öppna mackan Personligen brukar jag skippa löken men kör lite hackad jalapeno på. Öl till så klart!
/R
Kristopher sa…
Det där låter ju också helt fantastiskt! Ska definitivt provas :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd