Paralellprovning: Orval vs. Mikkeller Årh Hvad?!

Nyligen släppte Mikkeller en klon på Orval som han döpt till Årh Hvad?!. Jag har sedan tidigare provat hans klon på Orval som heter rätt och slätt Orval Klon, och den var helt fantastiskt bra.. Tillochmed bättre än originalet själv minns jag! Kanske var det tillfället (BMD med Mikkeller är ju ganska fantastiskt bara det), kanske var det smaklökarna som spelade mig ett spratt, eller så var det kanske sanningen, vad vet jag? 

I vilket fall som helst så kunde jag därför inte låta bli att köpa ett exemplar av just Årh Hvad?! när jag var i Köpenhamn för ett par veckor sedan, och även om det inte är samma recept som den gamla Orval-klonen (vad jag vet) så borde det ju ändå kunna bli rätt bra med tanke på hur bra den gamla var. Vi får se efter helt enkelt! 


Årh Hvad?! är något mörkare än Orval, mer åt kastanjehållet. Skummet är mer kompakt med många väldigt små bubblor till skillnad från Orval med sitt stora, fluffiga skum. Orval är även betydligt mer "levande" medan Mikkellers skum lägger sig snabbare medan Orval lämnar en hel del lacings på glaset.

I doften däremot är dom väldigt lika! Båda har Orvals klassiska brettade, peppriga, örtiga ton, men Årh Hvad?! är något syrligare. Orval är lite skarpare, lite fruktigare, lite grövre och med lite mer bär, medan Årh Hvad?! känns lite mer "förfinad" och mer fokus på bretten, lite mer halm och gräs, liksom. Men dom är fortfarande väldigt lika.

Smakmässigt är det samma sak. Orval är mer peppar, mer frukt, mer örter, medan Årh Hvad?! är lite "stiligare" med mer stall och halm. När det kommer till munkänsla så är Årh Hvad?! något stickigare och mer aggressiv än Orval. Båda har en angenäm, precis lagom besk eftersmak.

Jag tycker att Mikkeller har lyckats göra en riktigt bra klon, och även om den inte är exakt likadan när man provar dom så här bredvid varann så hade jag säkert kunna tro att det var Orval själv om jag provat dom blint, så bra är den. Väldigt kul att prova paralellt, men om jag måste välja en så blir det Orval. Så klart. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd