Copenhagen Beer Celebration, done!

Årets upplaga av Copenhagen Beer Celebration är nu över och det var ett fantastiskt spektakel. Likheter fanns med förra året men även många skillnader, i samtliga fall positiva. En ölupplevelse i världsklass, med andra ord. Det serverades öl av yppersta klass, många otroligt spännande utställare, massvis av nya bekantskaper och gamla vänner, en glädjens dag!


Det fanns några få punkter som kan förbättras. Vi tar dom först så vi kan avsluta glatt! Det första i min mening är att det var dåligt skyltat om vilka bryggerier som var på vilka ställen. Dom små skyltarna på borden räckte inte, en större banner eller liknande hade varit bättre så man ser ordentligt.. Framförallt när det så här mycket folk! 

Det andra är att det var trist att flera bryggerier fick slut på öl två timmar innan sista passet var slut. Jag förstår att det är sjukt svårt att beräkna hur mycket som går åt, framförallt när det är "gratis" och det är första gången som man anordnar den här sortens mässa, så jag är inte sur för det.. Bara att det var synd. Samma gäller (den fantastiska) korven. Gissar att det blir bättring på det nästa år!

Men nu till det positiva! Som ni vet så ingick ju ölen i entrépriset den här gången. Man fick provat en jävla massa öl och även om det var något kaosartat vid öppningen av exempelvis Three Floyds Vanilla Bean Dark Lord och Cigar Citys Hunahphu-vertikal så tycker jag ändå att det var förhållandevis lugnt vid montrarna över lag. Det var ju så klart mycket folk så det var ingen större idé att försöka prata med bryggarna, men man behövde sällan stå i kö och för det mesta så flöt allt på väldigt bra tycker jag.

Toaletter fanns det många fler av än förra året, vattenstationer likaså. Denna gången hade jag en väska med mig så jag behövde inte hänga in några kläder, men även det fanns det möjlighet till för i år. Det är svårt att välja dom absoluta höjdpunkterna på en sån här massiv festival, men här är några av topparna för mig i år;


Jester King Funk Metal. En helt otroligt sur stout från amerikanska Jester King som huserar i Austin, Texas och gör traditionell öl med en modern twist som inte lämnar någon oberörd. För närvarande går det ut mycket surt därifrån, men dom har även gett sig på stilar som gotlandsdricka och lågalkoholhaltig table beer. 

Dock var det Funk Metal som stal showen den här gången. Inte för att den var den bästa ölen jag provat, men för att det är en av dom mest intressanta! Som sagt så var den otroligt sur, men det finns ändå en snygg balans med mörka, maltiga toner. Grymt intressant öl som finns att köpa på Mikkeller & Friends och Ölbutikken bland annat, om ni ser den så tveka inte!


Surly Coffee Bender. En ganska ljus brown ale med massiva toner av kaffe. Eller ljus och ljus, jag tyckte nog bara den såg så ljus ut eftersom det smakade så pass mycket kaffe och då brukar det vara mycket mörkare öl.. 

Nåväl, en häftig öl var det som jag mer än gärna hade sett mer av här i Sverige/Danmark. Fast ja, jag hade ju mer än gärna sett mer av Surly överhuvudtaget, ett grymt kompetent bryggeri med många otroligt stabila öl.. Och bryggarna är stenhårda metalheads, hur coola som helst.


Mikkeller X Imperial Stout 2006. En av dom absolut bästa imperial stouts jag någonsin provat! Otroligt len och mjuk, tung och full av smak och komplexitet. En smått legendarisk imperial stout som en gång var den starkaste som gjorts i Danmark, jäst med brett bland annat och har lagrats otroligt väl! Hur kul som helst att Mikkeller valde att ta med detta gamla fatet, vi trodde först att den skulle bryggas igen men så var det alltså inte.. Makalöst jävla bra. 


Three Floyds. Zombie Dust på flaska, på fat, på festival, jag kan helt enkelt inte få nog av den. Världens bästa pale ale? Ja, mycket möjligt! Balansen är helt overklig, en öl som kan drickas i mängder utan att bli trött på den. Även Moloko var ju helt fantastiskt bra, om vi ändå hade fått in mer till Sverige av detta världsklassbryggeri. Tur att man har nära till Köpenhamn där dom alltid finns på Mikkeller & Friends..


Fredriksdal körsbärsvin. Lustigt nog var den enda vinmontern en av dom absoluta toppnoteringarna på denna ölfestival i världsklass. Fredriksdals körsbärsvin är helt fantastiskt bra och jag vet att vi var många som tyckte samma sak, jag hörde flera stycken säga att detta var bland det godaste dom druckit under dagen. Fem sorter fanns att prova, jag provade alla fem och blev inte besviken en enda gång. 

Dom bästa i min mening var Sur Lie och Reserva, men alla fem var magiskt goda. Jag köpte med mig en flaska Sur Lie hem som jag antagligen kommer dricka på bröllopet om ett par veckor, men sen ska jag jaga fler nästa gång jag är i grannlandet.. Och jag vet att en svensk importör jobbar på att ta in dom till Sverige, så låt oss hålla tummarna för att det händer väldigt snart!

Johns Hotdog Deli. Bästa maten på festivalen av det jag provade. Johns Hotdog Deli fanns med även förra året men då var det bara vanliga weinerkorvar med olika toppings, detta året var även krovarna smaksatta (fanns också utanför Mikkeller & Friends under premiärdagen om ni som var där minns det?). Med toppings som picklad lök, inlagda rödbetor, grov ölsenap, surkål och massa annat blev detta ett grymt inslag i dagens ölorgie. John åker vanligtvis runt i Köpenhamn med sin vagn och serverar korv på väl utvalda platser, på facebooksidan kan man följa honom och hans verksamhet och förhoppningsvis käka lite när man är i Köpenhamn nästa gång.

Hedersomnämnande till Firestone Walker som tog med en av världens bästa black IPAs, Wookey Jack, Kuhnhenn som hade med sig Bourbon Barrel Fourth Dementia och Braggot Mead, Stillwater Cellar Door, Kernel Double Citra IPA som var färsk och grymt, grymt bra, Brodies väldigt syrliga och mjölkiga Berliner Weisse smaksatt med björnbär, Lagunitas IPA som också var kanon samt Westbrook som i vanlig ordning imponerade stort.

All in all en grymt bra dag, jag kommer definitivt att köpa biljett till nästa år så fort den släpps. Ska bli intressant att se om upplägget kommer ändras vilket jag faktiskt knappt tycker att det behöver göra denna gången. Vi ses nästa år!  

Pausunderhållning för oss utan rosa armband

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd