Brekeriet Brettlehem

Julöl med brettanomyces alltså, det är inte ofta man dricker det.. Speciellt inte från svenska bryggerier. Men då är det tur att vi har våra skånska bretthjältar som ger oss chansen att prova det! Jag vet inte om jag har druckit något brettat julöl tidigare, men det finns en första gång för allt. Men funkar det då?

På flaskan läser vi;
"Brettlehem är ett skånskt julöl kryddat med nejlika som får en speciell karaktär med genom jäsning med en blandning av olika jäststammar, bland annat av släktet Brettanomyces. Ölet kolsyras naturligt genom efterjäsning på flaskan vilket ger ett tunt lager jäst på botten. Smaken på ölet fortsätter att utvecklas i flaskan under lång tid."


Ölen är djupt mahognyfärgad med rött skimmer som lyser igenom. Skummet är ljust och fluffigt och försvinner ganska snabbt.

Doften domineras av kryddnejlika, kryddpeppar och funkig brett, men även  knäck, apelsinskal och blött gräs finns där och tankarna förs till julskinka och långkok. 

I smaken finner vi även här nejlika och kryddpeppar, men även smörkola, vanilj, enbär, granskott och pepparkaka. Munkänslan är stickig och jag tror den passar riktigt fint till den feta maten på julbordet, dels för att den är ganska söt och dels för den livliga kolsyran som kan rensa paletten mellan skinka och Janssons. Jag hade ett par köttbullemackor och lite prästost till, var hur gott som helst. 

Jag tror att den är slutsåld på Systembolaget nu, men ni som fick tag på en flaska eller två kan skatta er lyckliga. Själv hade jag två flaskor och nu vet jag inte om jag ska dricka min andra till julbordet eller spara den till nästa år.. Ni gör det svårt för mig, bröderna Ek. Men bra öl, det gör ni.

Kommentarer

Peter L sa…
Skall finnas 4st kvar på Entré och 16st i Staffanstorp just nu.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd