Semesteröl - Struise Kabert.

Förra veckan hade jag min första och enda veckas semester under sommaren. Den var välbehövlig och vältimad. Vädret var för det mesta soligt och fint, men inte så jävligt att man knappt orkar vistas utomhus utan jag och flickvännen passade på att åka runt en hel del runt stugan ute på vackra Österlen. Självklart lyxade jag till det ytterligare, utöver den fantastiska omgivningen och sällskapet, med en påse häftig öl! Bland annat svalkade jag mig med 3 fonteinen Oude geuze 2010 i badtunnan under dagen (havet var bara runt 16 grader, och det är ju meningen att man ska ha det skönt på semestern...), innan vi började elda ordentligt. Badtunnan ja, den har ni en bild på här. Tyvärr är locket i vägen, precis som ett öl som jag undersökte både länge och noga innan upphällning. För er som inte kan läsa på flaskan så är det en Struise Kabert, en imperial stout gjord på en blandning mellan Struise Black Albert and Portsmouth Brewing Kate the Great och lagrad på portvinsfat.

När jag väl hällt upp ölet hittar vi choklad, portvin och russin i doften. Även vanilj och ektoner från fatet som ger en väldigt rund doft. Om en doft kan vara krämig, då är den det. Precis som skummet!

Den är len, ganska fyllig med små och lite lätt stickiga bubblor. Satan. Satan vilken smak! Portvin, choklad och russin sitter i från doften, så även från fatet med vanilj och ek. Det finns även en hel del kaffe och rostade toner, vilket är högst välkommet då den annars förmodligen vore på tok för söt. En liten alkoholkyss med klara drag åt portvin rundar av och ger ytterligare en välkommen brytning mot sötman. Ett speciellt öl, på en speciell plats, i speciellt sällskap, vid ett speciellt tillfälle. Perfektion.

Jag kan meddela att njutningen minskade inte när jag hoppade i det 40-gradiga (och stigande) vattnet istället för den 20-gradiga kvällsluften. Jag hann förresten med ett par recensioner till innan flickvännen tröttnade på mig, de dyker förmodligen upp här snart de också!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd