Firestone Walker Parabola

Nu är det dags för mig att täcka ett öl från vår underbara lördag! Det här är en flaska jag har sett fram emot väldigt länge, jag har riktigt längtat efter att få öppna den sedan jag bytte till mig den i samband med S&B/CBC tidigare i år. Firestone Walker Parabola batch 1 stod i helgen äntligen på sin rätta plats, precis bredvid kapsylen och ett halvfullt glas.

Firestone Walker är ett Kalifornienbaserat bryggeri som lär hålla väldigt hög klass. Jag har tidigare inte druckit något från bryggeriet, me
n jag har bara hört väldigt gott om allt de gör. Bara en sådan sak som att de har hela 7 öl med betyg på över 4.0 av 5.0 på Ratebeers betygsskala säger en hel del, och har varit tillräckligt mycket för att jag ska bli riktigt taggad på deras öl. Att Parabola sedan är deras högst betygsatta öl, och dessutom en imperial stout (min favorit!), har gjort att det kliat ordentligt i fingrarna ett par månader nu.

På Ratebeer.com står det;
"Parabola has been a major component of past anniversary blends and is one of our most aggressive offerings. This beer features bold bourbon and tobacco aromas and a rich dark chocolate, charred oak flavor. Parabola is best enjoyed in moderation and is a perfect beer to pair with those chocolate dessert favs.
An extension of
Quercus Alba —the Firestone Walker Barrel aged program. Russian Imperial Stout Aged in Bourbon Barrels."

I glaset ser den väldigt mörk, tjock och snygg (lite som oss på provningen faktiskt!) ut med ett härligt krämigt skum. Men under upphällningen utropade framförallt Balder att den såg tunn ut, med visst medhåll från Kristopher. Jag själv var på tok för taggad för att lägga märke till något sådant, men jag litar på mina bröder här.

Deras iakttagelse gjorde att jag nästan satte i halsen av skratt när jag tog den första sippen. När fnisset - och leendet - lagt sig tillräckligt för att jag skulle kunna prata så utbrast jag: "Vattnigt, skulle det här vara vattnigt?". Det var det inte. Det var fylligt, lent, krämigt... Och alldeles underbart! Smakintrycken var många, och det här skrivs ner utifrån minnet så något jättedetaljerat blir det inte. Men, den var chokladig, vaniljig, hade en hel del ek, en hel del bourbon, väldigt mild tobak och en massa andra fullständigt lysande smaker som verkligen hade mognat ihop till ett, i mitt tycke, nära nog fulländat öl. Det var för mig det överlägset bästa ölet på provningen, och för den delen det absolut bästa jag druckit på väldigt länge. Det här bryggeriet, och det här ölet, kommer jag att dricka av så fort tillfälle ges igen!

Magiskt!

Kommentarer

Erik sa…
Kan bara hålla med i att Parabola är ett fantastiskt öl! Gillar du den gillar du säkerligen också deras andra starka, fatlagrade öler, som Sucaba och inte minst jubileums-blandningarna.
Gripen sa…
Det låter lovande, ska se om jag inte kan lägga vantarna på Sucaba om inte annat. Man får hoppas!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd